• ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • آینده بازار نفت زیر سایه کرونا

    آینده بازار نفت زیر سایه کرونا

    کاهش سفرهای هوایی به چین و نیز افت حمل و نقل در این کشور، بیش از ۲۰ درصد از تقاضای نفت خام چین را کاهش داده و آینده بازار نفت زیر سایه کرونا قرار گرفته است.

    اظهار نظر اعضای اوپک پلاس در ابتدای هفته، باعث امیدواری به کاهش عرضه و تقویت قیمت‌ها شد، اما با گذشت زمان مشخص شد خبری از نشست فوق العاده اوپک پیش از ماه مارس ( ۱۱ اسفند لغایت ۱۱ فروردین ۹۹) نیست و این امر زمینه را برای سقوط قیمت‌ها فراهم کرد. پیش از این احتمال کاهش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان در ابتدای هفته قیمت‌ها را تا مرز ۶۰ دلار نیز بالا برده بود.

     اعضای اوپک همزمان با کاهش قیمت نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا پیشنهاد برگزاری نشست پیش از موعد را مطرح کرده بودند که این نشست به دلیل نبود اجماع تاکنون برگزار نشده است. بنا بر این است زنگنه با نواک گفتگو کند. وزیر نفت مهمترین محور مذاکره با همتای روس خود را بررسی تحولات و مسائل مرتبط با بازار نفت عنوان کرد.

    بیژن زنگنه با توضیح محور دیدار خود با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه درباره نشست پیش از موعد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم عنوان کرد: برای برگزاری این نشست، اجماعی صورت نگرفته است و دیگر هم فرصتی برای برگزاری این نشست نیست. در عین حال، با توجه به آنکه آینده بازار نفت زیر سایه کرونا قرار گرفته است، عربستان سعودی و روسیه تاکنون نتوانسته اند در خصوص کاهش بیشتر تولید نفت در واکنش به شیوع ویروس کرونا به توافق برسند و اتحاد نفتی سه ساله آنها در ریسک فروپاشی قرار گرفته است.

     کمیته فنی مشترک تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به این گروه متشکل از ۲۳ کشور تولیدکننده نفت مشاوره می دهد، اوایل ماه میلادی جاری پیشنهاد کرد علاوه بر کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه نفت که فعلا اجرا می شود، تولید نفت ۶۰۰ هزار بشکه دیگر از آوریل کاهش داده شود. توافق فعلی اوپک پلاس برای کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان مارس اجرا می‌شود و عربستان سعودی تولیدش را داوطلبانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر کاهش داده که به معنای کاهش تولید ۲.۱ میلیون بشکه در روز توسط اوپک پلاس اســت.