• ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • اوپک و فروپاشی

    اوپک و فروپاشی

    شکست مذاکرات اوپک پلاس که با هدف کاهش بیشتر تولید در واکنش به افت تقاضا پس از شیوع ویروس کرونا صورت گرفت، ممکن است قیمت نفت را به زیر ۴۰ دلار در هر بشکه برساند که طبق اعلام کارشناسان، این مساله حتی به نفع بسیاری از کشورهای خارج از این گروه هم نیست. به گزارش اکولیب به نقل از اسکناس، اوپک پیشنهاد کرده بود توافق فعلی برای محدودیت عرضه ۱.۵میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ تمدید شود.  کشور روسیه روز جمعه حاضر نشد با این پیشنهاد همراهی کند و در نتیجه قیمت‌ نفت در یک روز ۱۰ درصد سقوط کرد. خطیبی، کارشناس ارشد حوزه انرژی درباره سرنوشت بازار نفت و آنچه در انتظار این بازار است، به ایسنا گفت: در حال حاضر بازار نفت شرایط مساعدی ندارد و هیچ تصمیمی برای تداوم کاهش تولید و یا افزایش میزان کاهش تولید گرفته نشده و بازار به حال خود رها شده است. وی با تاکید بر اینکه تصمیم اخیر اوپک واکنش‌های به شدت منفی به دنبال داشت، اظهار کرد: این مساله موجب شد که قیمت نفت کاهش یابد و پیش‌بینی می‌شود که این روند کاهشی ادامه داشته باشد و حتی ممکن است که با خاتمه فصل زمستان و کاهش تقاضای فصلی، قیمت هر بشکه نفت حتی به زیر ۴۰ دلار نیز برسد. این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به رایزنی‌هایی که قراراست در این باره انجام شود، ادامه داد: جای امیدواری وجود دارد که این رایزنی‌ها منجر به حفظ کاهش تولید یا به عبارت بهتر مدیریت بازار شود و اگر این تلاش‌ها موفقیت آمیز باشد، می توان قیمت‌ها را بهبود بخشید؛ در غیر این صورت روند کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

    سود آمریکا از شرایط بازار

    خطیبی با تاکید بر اینکه با ورود به فصل بهار و خاتمه فصل زمستان، حدود یک ماه دیگر حتی قیمت‌های ضعیف‌تری را شاهد خواهیم بود، تصریح کرد: این مساله به نفع آمریکا نیست، چون با کاهش قیمت‌های نفت سرمایه گذاری روی شیل که قیمت بالایی را می‌طلبد ضعیف می شود. هرچند دولت آمریکا ممکن است مشوق‌هایی را در نظر بگیرد ولی قطعا تولید نفت خام با هزینه‌های بالا مقرون به صرفه نخواهد بود.

    تصمیم اوپک، ضرر عربستان

    به گفته خطیبی تصمیم فعلی این سازمان قطعا به ضرر عربستان خواهد شد؛ چراکه این موضوع روی فروش سهام آرامکو تاثیر خواهد گذاشت و این موضوع موجب کاهش فروش سهام این شرکت خواهد شد و به همین دلیل تلاش خواهد کرد که مانع از تداوم سقوط قیمت‌ها شود. این کارشناس ارشد حوزه انرژی با تاکید بر اینکه عربستان تلاش خواهد کرد مانع کاهش بیشتر قیمت نفت شود، تصریح کرد:  در حال حاضر بین عربستان و روسیه چالش ایجاد شده است؛ چراکه روسیه مایل نیست قیمت نفت بیش از این کاهش داشته باشد و عربستان نیز کاهش بیشتر تولید نفت را به همکاری روسیه منوط کرده است. خطیبی با بیان اینکه اوپک تصمیم به کاهش یک میلیون بیشتر تولید نفت را گرفت ولی آن را به همکاری اوپک پلاس منوط کرد، گفت: در واقع چون اوپک پالس با این تصمیم موافقت نکرد، این موضوع وارد مرحله اجرایی نشد که به اعتقاد من این یک سیاست غلط است و نباید تصمیمات اوپک را منوط به همکاری غیر اوپک کرد.

    اوپک تعطیل می‌شود

    به گفته وی در گذشته این چنین نبود و چه غیر اوپک همکاری می‌کرد و چه این همکاری وجود نداشت، اوپک کار خودش را انجام می‌داد. در واقع این یک بدعت گذاری غلط است که در سال‌های اخیر انجام شده، اما باید دانست که در این شرایط اوپک تعطیل خواهد شد و نباید این روال ادامه داشته باشد . این کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به اهمیت استقلال اوپک در تصمیم گیری‌ها گفت: اوپک باید کار خود را انجام دهد؛ اگر غیر اوپک همکاری کرد چه بهتر، اما در غیر این صورت اوپک می‌بایست کار خود را مانند سال‌های گذشته پیش ببرد. به گفته خطیبی در شرایط فعلی می‌بایست کاهش تولید از طریق خود اوپک ادامه داشته و مدیریت بازار نیز در حیطه اوپک باشد؛ به گونه‌ای که اوپک این مسئله را منوط به همکاری دیگران نکند.