• ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • کاهش اجاره بها تحت تاثیر کرونا

    کاهش اجاره بها تحت تاثیر کرونا

    یک کارشناس بازار مسکن معتقد است: عاملی که می‌تواند در جهت منفی و کاهش اجاره بها عمل کند، این است که توقف فعالیت‌های‌ اقتصادی در تهران به حدی برسد که بسیاری از مهاجران کسب‌وکاری به‌ این نتیجه برسند که به شهرهای مبدا خود بازگردند. در این صورت، تقاضا برای اجاره مسکن و به دنبال آن، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. در ابنصورت در پی کرونا، کاهش اجاره بها را خواهیم داشت.

    مهدی سلطان محمدی درباره بازار اجاره در وضعیت کرونا و امکان کاهش معاملات آن و کاهش قیمت توضیح داد: میزان رشد قیمت اجاره با وجود اینکه طی دو سال گذشته بسیار زیاد بوده، هنوز نتوانسته همپای رشد قیمت خرید و فروش رشد کند.

    به گفته وی، با توجه به اینکه رشد قیمت مسکن و تورم طی سال گذشته بالا بوده و همینطور تورم انتظاری امسال هم افزایشی است، پیش‌بینی این است که قیمت اجاره تا حدی افزایش یابد. اما عاملی که می‌تواند در جهت منفی و کاهش قیمت اجاره عمل کند، این است که توقف فعالیت‌های اقتصادی در تهران به حدی برسد که بسیاری از مهاجران کسب‌ و کاری به این نتیجه برسند که به شهرهای مبدأ خود بازگردند. در این صورت، تقاضا برای اجاره مسکن و به دنبال آن، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

    در این میان، با وجود اینکه هنوز فصل طلایی نقل و انتقالات ملکی یعنی تابستان که بیشترین آمار انعقاد قرارداد اجاره را به خود اختصاص می‌دهد، آغاز نشده و دو ماه تا آن زمان فاصله داریم، اما برخی موجران با در نظر گرفتن احتمال مدت طولانی انتظار برای اجاره رفتن املاک خود، تصمیم به عرضه زودهنگام آنها در بازار مسکن گرفته‌اند.

    به نظر می‌رسد در سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا، بر تعداد قراردادهای تمدید اجاره افزوده شود؛ گزارش‌های میدانی نیز نشان می‌دهد با توجه به شیوع ویروس کرونا نگرانی غالب مستاجران در هفته های‌ اخیر به جابجایی‌هایی مربوط می شود که می‌تواند تهدیدی برای سلامتشان باشد. به همین دلیل انتظار به حق آنها از موجران تمدید قرارداد است؛ هر چند طبق آمار نرخ رشد اجاره در قراردادهای تمدید، بالاتر از قراردادهای جدید است.