• ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • بورس تهران- سرمایه گذاران و ۴ صنعت مورد استقبال

    بورس تهران- سرمایه گذاران و ۴ صنعت مورد استقبال

    بورس ایران طی ۴۰ روز گذشته سهامداران بسیاری را به خود جذب کرده است، خالص خرید  سهامداران خرد در بورس به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید، این نقدینگی تازه نفس چند گروه خاص را نشانه گرفت. گروه فرآورده های نفتی با خالص خرید ۱۴ هزار میلیارد تومان در صدر جدول قراردارد. پس از فرآورده های نفتی فلزات اساسی، رتبه دوم را باجذب ۱۱هزار میلیارد تومان به خود اختصاص داد. خودرو و بانک نیز در مرتبه سوم و چهارم جذب سرمایه قرار گرفتند.

    ۴۰ روز از ۷ رقمی شدن شاخص کل بورس تهران می گذرد و اینک این شاخص فقط ۵ درصد تا ورود به کانال ۲ میلیون واحد فاصله دارد. در این ۴۰ روز ۱۰۰ میلیارد دلار به ارزش کل بازار سهام افزوده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه‌های کامودیتی ‌محور به ویژه پالایشگاه‌ها و گروه فلزات اساسی هدف بیشترین پول حقیقی بوده‌اند. با وجود این ۴۴ درصد از سهام حاضر در بورس نیز با فرار سرمایه خرد مواجه شده‌اند. در ۴۰ روز گذشته خالص خرید سهامداران خرد در گروه فرآورده‌های نفتی به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید، گروه فلزات اساسی هم ورود ۱۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی خرد را شاهد بود. دو گروه خودرو و بانک هم به ترتیب با خالص خرید ۵.۹ و ۴.۵ هزار میلیارد تومان سهامداران حقیقی همراه شدند اما در مقابل در این بازه زمانی شاهد فرار پول حقیقی از ۶ گروه ماشین‌آلات و تجهیزات،استخراج زغال سنگ، محصولات چوبی، لاستیک و پلاستیک، انتشار و چاپ و منسوجات بودیم.

    رشد چشمگیر بورس در ۴۰ روز

    بورس تهران پس از گذشت ۵ ماه از سال جدید و رشد ۲۸۱ درصدی شاخص کل و ایستادن در ارتفاع یک میلیون و ۹۹۵ هزارواحدی، هفته گذشته ضعیف عمل کرد و به رشد ۰.۲ بسنده کرد. ۴۰ روز از پایداری شاخص کل درارتفاع هفت رقمی می گذرد و درحال حاضر نیز فاصله شاخص تا سوپر کانال دو میلیون به ۵ درصد رسیده است. در این مدت گذشته براورد شده‌است روزانه ۲.۵ میلیارد دلار به ارزش بازار سهام افزوده شده‌است، این افزایش را می توان ماحصل ورود پول های جدید به گردونه معاملات بازار دانست.

    طی بررسی ها مجموع ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس در ۵ ماه گذشته از سال ۹۹ در حدود ۲۱ میلیون و ۶۸۹ هزار میلیارد بوده که به جرات می توان گفت یک سوم این مبلغ یعنی عدد ۸ میلیون و ۱۲۵ هزارمیلیارد تومان در ۴۰ روز معاملاتی گذشته وارد بازار شده. درنقطه ای که ارزش روز معاملات به رقم بی سابقه ۳۰ هزار میلیارد تومان دست یافت.

    ورود قدرتمند پول حقیقی به بورس

    ۴۰ روز از از رسیدن شاخص به عدد یک میلیون می‌گذرد دراین مدت سهامداران خرد خالص خرید ۵۵هزار میلیارد تومانی را در بازار بورس تهران رقم زدند. دراین‌مدت چهل روزه بازیگران اصلی تنها چهار روز معاملاتی در نقش خریدار ظاهر شدند.

    سهامداران خرد در یکی دوسال گذشته سعی میکنند با ورود به بورس ارزش پول خود را حفظ کنند جایی که هرروز شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم. بر اساس گزارش منتشر شده از مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در تیر ماه ١٣٩٩ به ۲۶.۹ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای ایرانی به‌طور میانگین ۲۶.۹ درصد بیشتر از تیر ١٣٩٨ برای خرید «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم ماهانه تیر ١٣٩٩ به ۶.۴ درصد رسید که در مقایسه با خردادماه، ۴.۴ واحد درصد افزایش داشت. در این بحبوحه تورمی، از بانک مرکزی نیز خبر رسید رقم کل نقدینگی در خرداد‌ماه به ۲۶۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که ۱۹ درصد از این رقم سهم پول از کل نقدینگی است. آماری که زنگ هشدار تورم را به صدا درآورد و پول‌‌های سرگردان را بیش از گذشته روانه بازارهای سرمایه‌گذاری کرد. از این رو به نظر می‌رسد ارتباط معناداری میان افزایش نسبت پول از حجم نقدینگی کل کشور و ورودی پول حقیقی‌ به بورس وجود دارد.

    گروه های مورد استقبال سرمایه گذاران خرد

    با بررسی ساده می‌توان مشخص کرد این نقدینگی به سمت کدام سهم ها حرکت کرده، از ۱۳ خرداد ماه تا کنون خالص خرید سهامداران حقیقی ۱۴ هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان در زیر مجموعه گروه فراورده های نفتی بوده. در این بازه زمانی نماد <شپنا> بیشترین نقدینگی را جذب کرده و پس از آن <شتران> سهم دیگر پر طرفدار این گروه است که در ۴۰ روز گذشته توانست ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را جذب کند ، شسپا نیز از هم گروهی‌های خود جا نماند و پس از شتران در رتبه سوم با جذب ۳ هزار میلیارد تومان قرارگرفت.

    گروه دوم که سرمایه گذاران خرد نسبت به آن اقبال ویژه ای نشان دادند گروه فلزات اساسی بود که در این بازه ۱۰۷ درصد رشد کردند. این صنعت در زمان یاد شده شاهد ورود حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی بود . محبوب ترین سهم این گروه فولاد بود که با خرید ۶هزار و ۴۱۵ میلیارد تومانی حقیقی روبه رو شد. در رتبه بعدی دو گروه خودرو و بانک نیز با خالص خرید ۵.۹ و ۴.۵ هزار میلیارد تومان شاهد وروردنقدینگی پر‌قدرت بودند .

    از سویی دیگر آمار نشان میدهد در ۶ گروه شاهد فرار پول سرمایه گذار حقیقی بودیم. در این میان گروه ماشین‌آلات و تجهیزات در این مدت با خالص فروش ۱۰۸ میلیارد تومانی مواجه شده است. گروه‌های استخراج زغال سنگ، محصولات چوبی، لاستیک و پلاستیک، انتشار و چاپ و منسوجات دیگر صنایعی بودند که در ۴۰ روز معاملاتی اخیر با فرار سرمایه حقیقی مواجه شدند. در میان شرکت‌ها اما بیشترین خروج پول حقیقی به میزان ۴۷۴ میلیارد تومان ماحصل معاملات نماد معاملاتی بانک پاسارگاد بود. «رانفور» نیز در این مدت با خالص فروش ۳۸۱ میلیارد تومان حقیقی‌ها مواجه شد. در مجموع ۱۴۸ سهم بورسی (معادل ۴۴ درصد) در این مدت با خروج پول حقیقی مواجه شدند.