• ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • نفت مبتلا به ویروس کرونا؛ بزرگترین سقوط ماهانه نفت

    نفت مبتلا به ویروس کرونا؛ بزرگترین سقوط ماهانه نفت

    قیمت نفت در ماه ژانویه، تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا بیش از ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد که بزرگترین کاهش قیمت نفت در ماه ژانویه از سال ۱۹۹۱ به این سو بود.

    در روز جمعه با کاهش بهای معاملاتی نفت، معامله‌گران به ارزیابی شیوع ویروس کرونا و تأثیر احتمالی آن روی رشد اقتصادی جهانی و تقاضا برای نفت پرداختند.

    بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد شیوع این بیماری احتمالا ۰.۴ درصد از رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ کم می‌کند و ممکن است رشد اقتصادی آمریکا را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

    تحلیل‌گران موسسه کپیتال اکونومیکس هم اظهار کردند که به نظر می‌رسد ویروس کرونا رشد اقتصادی چین و تقاضا برای کالاها را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد داد.

    به گفته یکی از تحلیل‌گران ارشد شرکت FXTM، لوکمان اوتونوگا، قیمت‌های نفت در هفته گذشته تحت تأثیر شدید نگرانی‌ها نسبت به شیوع ویروس مرگبار چینی که به تقاضا برای سوخت آسیب خواهد زد، با ریزش رو‌به‌رو شدند. نگرانی و ابهام‌های موجود درباره‌ی گسترش این بحران و پیامدهای آن بر رشد اقتصاد جهانی ممکن است باعث کاهش بیشتر قیمت نفت شود. با توجه به این‌که چین بزرگترین مصرف‌کننده‌ی انرژی در جهان است، کندی رشد تقاضای این کشور ممکن است به بی‌ثباتی در بازارهای نفت منجر شود.

    بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵۸ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش پیدا کرد و در ۵۱ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه بسته شد. این شاخص قیمت برای کل هفته ۴.۹ درصد و برای ژانویه ۱۵.۶ درصد کاهش داشت.

    بهای معاملات آتی نفت برنت کاهشی ۰.۲ درصدی را تجربه کرد و در ۵۸ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت نیز کاهش هفتگی ۴.۲ درصدی را ثبت کرد و در ماه ژانویه ۱۲ درصد افت داشت.

    طبق اعلام کمیسیون سلامت ملی چین، حداقل ۲۱۳ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۹۷۰۰ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

    وزارت خارجه آمریکا از شهروندان این کشور خواست تا به چین سفر نکنند. هنگ‌کنگ قطارها از مبدأ چین را متوقف کرده است. فیلیپین علاوه بر توقف پروازهای ایرلاین‌ها به چین، صدور ویزا برای شهروندان چینی را متوقف نموده‌است. روسیه و سنگاپور نیز مرزهای خود را به روی مهمانان چینی بسته‌اند. این موارد نشان ‌می‌دهند با وجود خودداری سازمان جهانی بهداشت از توصیه برای وضع محدودیت‌های سفر و تجارت، احتیاط زیادی برای جلوگیری از گسترش این بیماری وجود دارد.

    کاهش قیمتی نفت و نشست اوپک

    در معاملات روز جمعه با انتشار خبری مبنی بر این‌که عربستان سعودی مذاکراتی را با اعضای اوپک آغاز کرده‌است تا زمان برگزاری نشست اوپک را از اوایل ماه مارس به اوایل فوریه جلو بیاندازد، بهای نفت مورد حمایت قرار گرفت.

    برخی تحلیل‌گران بر این باورند که جلو انداختن نشست اوپک تأثیر مثبتی نخواهد داشت. تحلیل‌گران کومرس بانک در یادداشتی بیان کردند که جلوانداختن زمان برگزاری نشست اوپک پلاس اقدام سازنده‌ای نخواهد بود و ممکن است از سوی بازار به‌عنوان یک واکنش وحشت‌زده تفسیر شود و نتیجه عکس به‌ همراه داشته باشد. بعلاوه در شرایط فعلی، ارزیابی دقیق میزان آسیب ویروس کرونا بر تقاضا امکان‌پذیر نیست و ارزیابی‌ها از صدها هزار تا یک میلیون بشکه در روز در سه ماهه نخست سال میلادی جاری متغیر است.