• ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • سقوط سنگین شاخص داوجونز ، آغاز پایان ریاست جمهوری ترامپ

    سقوط سنگین شاخص داوجونز ، آغاز پایان ریاست جمهوری ترامپ

    از آغاز پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاخص داوجونز از ۱۸۳۶۵ واحد، با یک شیب تند رشد کرد و در ماه گذشته به رکورد تاریخی ۲۹۵۶۸ واحد رسید؛ که این به معنای جهشی ۶۱ درصدی است. اما با شیوع ویروس کرونا در آمریکا و نگرانی به‌وجود آمده در بازارهای مالی این کشور، فرار سرمایه از بازار سهام به سوی بازارهای امن‌تری مانند طلا و اوراق قرضه شروع شد و شاخص‌های سهام ظرف ۳ هفته به‌شدت سقوط کردند. روز چهارشنبه شاخص داوجونز با سقوط سنگین ۱۰۸۸ واحدی دیگر روبه‌رو شد که این شاخص را به ۲۳۹۲۹.۴۴ واحد بازگرداند.

    سقوط سنگین سهام آمریکا در روزهای اخیر از میزان رشد شاخص داوجونز در دوره ریاست جمهوری ترامپ به شدت کاسته است؛ و این در حالی است که ترامپ همیشه رشد این شاخص را دستاورد بزرگ دولت خود قلمداد می‌کرد.با وقوع سقوط‌های اخیر، آمار و ارقام نشان می‌دهند رشد شاخص داوجونز در دوره ریاست جمهوری ترامپ از ۶۱ درصد به ۳۰ درصد محدود شده است در حالی که در دوره مشابه ریاست جمهوری باراک اوباما ۷۰ درصد رشد کرده بود.

    ترامپ در واکنش به این سقوط سهمگین سهام، در کنار شیوع ویروس کرونا، دموکرات‌ها را مقصر این امر دانسته است؛ او معتقد است علت سقوط بازارها، نگرانی سرمایه‌گذاران از جایگزین شدن یک دموکرات به جای رئیس‌جمهور فعلی آمریکا است.

    سقوط شاخص،احتمال پایان ریاست جمهوری ترامپ

    یکی از تحلیل‌گران اقتصادی، سقوط بازار سهام آمریکا را شروعی برای پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ دانسته است.

    سید محمد صادق الحسینی می‌گوید: ۱۰ درصدی سقوط شاخص سهام طی ۷ روز در تاریخ اقتصاد آمریکا بی‌سابقه بوده است و حباب سنگین در بازار دارایی‌ها در آمریکا که ترامپ با نرخ بهره پایین در آن دمیده است، حالا با سوزن کرونا در حال ترکیدن است.

    وی معتقد است ادامه این روند می‌تواند کل اقتصاد جهان را با رکودی بزرگ مواجه کند. بازارهای سهام در این ایام میلیاردها دلار از دست داده‌اند و چین جزو معدود کشورهایی است که وضعش در حال بهتر شدن است.

    وی با بیان این‌که افزایش کسری بودجه بدون توجه به سیکل‌های تجاری، رمز اقتصاد ترامپ است به این موضوع اشاره کرد که از سال ۱۹۸۳ تاکنون این اولین بار است که میزان رشد کسری بودجه همبسته با نرخ بیکاری حرکت نمی‌کند؛ یعنی ترامپ به‌جای سیاست مالی ضدچرخه‌ای در حال افزایش کسری بودجه در دوران رونق است. اما این بار به‌دلیل پایین بودن نرخ‌های بهره، بانک‌های مرکزی ابزاری جدی برای مقابله با بحران ندارند و اگر حباب بترکد، آغاز رکودی ویران‌کننده است که کوچک‌ترین اثرش نابودی ریاست‌جمهوری دوباره ترامپ است.