• ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رکود بازار شب عید

    رکود بازار شب عید

    ماجرا امسال بسیار متفاوت از سال گذشته شده، این روزها رکود بازار شب عید ، بساط دست فروشان را برچیده‌ است. در این میان وقتی از آنها درمورد تعطیل شدنشان می‌پرسیم آنها متهم ردیف اول کسادی کارشان را کرونا معرفی می‌کنند. سال گذشته در روزهای آخر سال وقتی به سراغ فروشندگان و دست فروشان می رفتیم، از کسادی کارشان گله داشتند و گرانی را مانعی برای خرید مشتریان می‌دانستند.

    سایه ترس از ابتلا به ویروس کرونا موجب کاهش مراجعه مردم به بازار و در نتیجه رکود سنگین کسب وکارها شده و اوضاع شب عید را برای کاسبان زهر کرده است. حالا چالش رکود بازار شب عید دست به گریبان کاسبان و خرده فروشان شده است. برای پی بردن به وضعیت بازار شب عید کافی است سری به خیابان‌هایی که محل دستفروشان بوده بزنیم و چگونگی شرایط بازار را جویا شویم، قطعا خواهیم دید که کاسبان روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

    علی یکی از دستفروشان خیابان عبدل آباد با گلایه از میزان فروشش در روزهای پایانی سال می‌گوید: «ساعت دو بعدازظهر است و من هنوز دشت نکرده‌ام، این برای یک کاسب شبیه به فاجعه است. سال گذشته اوضاع فروشمان خیلی خوب نبود اما باز هم دلمان به همان مقدار کم خوش بود، این در حالی است که اوضاع فروش امسال بسیار خرابتر از سال گذشته شده و ما نمی‌دانیم چه باید کرد».

    رستوران‌ها و اغذیه‌ها یکی از هزاران کسب و کاری است که به شدت از شیوع ویروس کرونا و ترس آن آسیب دیده‌اند و معلوم نیست که چه زمانی رونق دوباره به کاسبیشان بازگردد. صاحب یک غذاپزی از وضعیت این روزهای بازارشان می‌گوید: «مواد اولیه برای پخت انواع غذاها به شدت گران شد، همین گرانی کاسبی ما را تحت تاثیر قرار داد. اما با وجود گرانی ما مشتریان خود را داشتیم. ولی حالا ماجرا به طور کامل تغییر کرده است، ترس از کرونا به جان مردم افتاده و آنها ترجیح می‌دهند که تا آرام شدن فضا تمام نکات ایمنی را رعایت کنند. ما هم جزو همان مردم هستیم و دل‌نگران از شرایط پیش آمده،اما از طرفی دیگر رکود بازار شب عید  هم دغدغه‌ی تازه‌ای است که بر سر راهمان وجود دارد.»