• ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • رئیس کل بانک مرکزی :درخواست کمک ایران از صندوق بین‌المللی پول

    رئیس کل بانک مرکزی :درخواست کمک ایران از صندوق بین‌المللی پول

    با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم انجام اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در آخرین پست اینستاگرامی خود، به وعده‌های رئیس صندوق بین‌المللی پول در این باره اشاره کرد.

    چند روز پیش کریستالیناگئورگیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول با بیان این که هیچکس نبایستی به‌دلیل کمبود منابع مالی برای تجهیزات پزشکی و مانند آن جانش را از دست بدهد، در بیانیه رسمی و نیز مصاحبه‌ای که داشت اظهار کرد که جامعه بین‌الملل از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده تا با ابزارهای مالی خود به کمک کشورهای درگیر با شیوع ویروس کرونا بشتابد و در قالب کمک‌های مالی اضطراری به میزان ۵۰ میلیارد دلار از این کشورها پشتیبانی و حمایت کند.

    پیرو این اعلام و بهره‌مندی از این حق ایران، رئیس کل بانک مرکزی در روز جمعه ۱۶ اسفندماه در نامه‌ای به رئیس صندوق بین‌المللی پول، درخواست ایران را برای استفاده از این حق خود را اعلام داشته است.

    عبدالناصر همتی در آخرین یادداشت خود بیان کرده است که نامه‌ای به خانم کریستالیناگئورگیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول نوشته و در آن اعلام کرده است که بر اساس اعلان رسمی مبنی بر پشتیبانی از اعضا، از جمله ایران، و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پرقدرت اقدامات لازم،  با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواستار بهره‌مندی از «تسهیلات تأمین مالی سریع، RFI» در حدود ۵ میلیارد دلار می‌باشیم.

    وی همچنین بیان کرد که واکنش جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی ادعاهای آن‌ها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب‌دیده باشد.

    عبدالناصر همتی با بیان این نکته که بانک مرکزی همچون گذشته، از همه‌ی ابزارهای ممکن خود برای پشتیبانی از هموطنان استفاده خواهد کرد، درخصوص ادعای صندوق بین‌المللی پول نیز برای عمل سریع به این مسئولیت خود اظهار امیدواری کرد.