• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت پرخطر گودهای زباله گردی و کوره‌های آجرپزی در پی شیوع کرونایی

    وضعیت پرخطر گودهای زباله گردی و کوره‌های آجرپزی در پی شیوع کرونایی

    سرپرست سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران نسبت به وضعیت نامناسب گودهای پرخطر زباله گردی و کوره‌های آجرپزی حاشیه‌های پایتخت با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا هشدار داد.

    به گزارش اکولیب به نقل از ایلنا، سید مالک حسینی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص بازدید از گودهای پرخطر و کوره‌های آجرپزی حاشیه‌های تهران گفت: ورود ما به گودهای زباله گردی در راستای مسئولیت اجتماعی ما انجام شده است و با توجه به دستور ممنوعیت زباله گردی در مخازن، اطمینان می‌دادیم که کودکان حاضر در این چرخه اکنون در این اماکن هستند و مشکالت عدیده‌ای پیدا می‌کنند.

    وی ادامه داد: کودکان در این مکان‌ها امکانات بهداشتی مناسبی ندارند و با توجه به حساسیت افکار عمومی به آن ورود کردیم. حسینی گفت: بازدید از منطقه جنوب شرق تهران و گودهای منتهی الیه منطقه ۱۵ ، سمت اشرف آباد، محمود آباد که هم گود زباله گردی و هم گاراژ زباله گردی و کوره پزخانه دارند، انجام شد، همچنین از ۵ گود اصلی و گاراژ زباله گردی در آن منطقه با هدف ارزیابی دقیق تر میدانی و اجرای برنامه‌های حمایتی بازدید کردیم.

    حسینی با اشاره به ارزیابی‌های اولیه بالینی که با حضور یک اکیپ درمانی انجام گرفت، تصریح کرد: در این طرح یک اکیپ درمانی حضور داشت و معاینه و جمع آوری اطالعات توسط آنها انجام شد و خوشبختانه براساس پرس وجو و بررسی‌ها مشخص شد، کرونا به آن منطقه نرسیده و تلفاتی در آنجا نداشته است. او با تاکید بر اینکه این مناطق می تواند در موج‌های بعدی تحت تاثیر قرار گیرند به وضعیت بهداشتی گودهای پرخطر و کوره‌های آجرپزی اشاره کرد و گفت: وضعیت بهداشتی و زیرساخت دردناکی در این مکان ها وجود دارد و حتی امکانات ساده مانند حمام و سرویس بهداشتی سالم هم وجود ندارد و محل اقامت افراد در حاشیه کوره پزخانه ها  شرایط بهداشتی بسیار نامناسبی دارد و وضعیت خیلی دردناکی وجود دارد او درباره چرایی عدم ابتلای این افراد به کرونا با توجه به کیفیت پایین بهداشت در محدوده کار و سکونت آنها با بیان اینکه این مسئله در تخصص من نیست، به فرضیه‌هایی که ساکنان گودها مطرح می‌کنند اشاره کرد و گفت: آنها معتقدند با توجه به اینکه در محیط‌هایی باکیفیت پایین بهداشتی زندگی می کنند، مقاومت بدنشان بالا رفته است. حسینی تصریح کرد: اگرچه حضور آنها در سطح شهر کمتر شده است، اما در کلونی‌هایی که زندگی می‌کنند، تماس آنها با هم بسیار زیاد است. وی گفت: زباله گردها ذکر می کردند به دلیل سختگیری اخیر شهرداری و نیروی انتظامی دیگر در سطح شهر نمی رویم چرا که از دستگیر شدن می ترسیم و این نشان می دهد ممنوعیت زباله گردی جدی گرفته شده و میزان ورودی زباله خشک به گودها کاهش یافته است.