• ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • بلای افزایش نقدینگی سرگردان بر سر اقتصاد ایران

    بلای افزایش نقدینگی سرگردان بر سر اقتصاد ایران

    بر اساس آخرین آمارهای موجود از عدد نقدینگی موجود در شبکه بانکی انتظار می‌رفت که در نیمه دوم سال ۹۹، بازارهای غیرمولد اقتصاد دچار آشفتگی شوند اما به نظر می‌رسد وضعیت آنقدر بحرانی است که برخلاف رسم هرساله حالا در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان بازار طلا،ارز،خودرو،مسکن و … دچار افزایش قیمت شده‌اند و باید دید این نقدینگی سرگردان چه بلایی بر سر اقتصاد ایران می آورد.

    بر مبنای نظر کارشناسان سود بانکی بالا، کسری بودجه دولت، استقراض دولت و بانک‌ها از بانک مرکزی و تاثیرگذاری سیاست‌های خارجی از عوامل اصلی رشد نقدینگی است که وقتی در مسیر تولید حرکت نکند، باعث افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود.

    فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد اواخر سال گذشته گفته بود: طی یکسال اخیر تلاش کردیم از مالیات به عنوان ابزار سیاست‌گذاری اقتصادی نیز استفاده کنیم، باید از کوچ نقدینگی به فعالیت‌های اختلال‌ زا و نوسانات غیر منطقی و غیر اصولی در بازارهای ارز، طلا و کالاها جلوگیری کنیم که در این زمینه‌ از مالیات به عنوان ابزار اقتصادی برای مقابله با فعالیت‌های اختلال زا در اقتصاد کشور که برای بخش خصوصی سم است به خوبی استفاده شد.

    عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز همان روزها مدعی بود: نکات مطرح شده به نقل از من در خصوص نگرانی از هجوم نقدینگی سرگردان به بازار ارز و… را تأیید نمی‌کنم و باز هم تأکید می کنم بازار ارز با حضور و مدیریت بانک مرکزی همچنان ریسک بالا برای سرمایه‌گذاری دارد. بر اساس این گزارش، با این وجود به نظر می رسد این روزها با رکود بازار سرمایه، مجددا باید این انتظار را داشت که نرخ ارز و طلا رقم های بالاتری را به خود ببینند و متعاقب آن ارزاق و کالاهای مورد نیاز مردم هم دست نیافتنی تر از همیشه شوند!

    یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که رونق بورس به ایجاد گشایش در اقتصاد کشور می‌انجامد، هشدار داد که با تمهیداتی باید جلوی تبدیل این فرصت به تهدید را گرفت. سید فرید موسوی اظهار کرد: یکی از چالش های اصلی اقتصاد ما که سالهای سال است درگیر آن هستیم رشد نقدینگی سرگردان است که به مساله‌ی آزاردهنده‌ای برای اقتصاد تبدیل شده و اقدامات ناگواری را رقم زده است.