• ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جهش قیمت دلار در بازار ارز

    جهش قیمت دلار در بازار ارز

    قیمت دلار این روز‌ها با سرعت در حال طی کردن پله‌های صعودی است به طوریکه روز شنبه با جهش قیمت در بازار ارز به کانال ١٩هزار تومان رکورد بالاترین قیمت یک سال و نیم گذشته را مجددا ثبت کرد. دلار که امسال را با نرخ ١۶هزار تومان شروع کرده بود روز شنبه از کانال ١٩هزار تومان هم عبور کرد و در حال نزدیک شدن به سقف قیمت تاریخی خود یعنی مرز ۲٠هزار تومان است.

     جهش قیمت دلار درحالی رخ داد که به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار،دلار با رسیدن به نیمه کانال ١۸هزار تومان آماده ریزش بود و از طرفی هشدارهای رییس کل بانک مرکزی مبنی بر غیرواقعی بودن نرخ هم نوید کاهش قیمت دلار را می داد اما دلار برخلاف انتظار پیش رفت؛ دراین راستا برخی از کارشناسان بازار ارز معتقدند که این جهش قیمت دلار در بازار ارز به معنای خارج شدن افسار بازار از دست بانک مرکزی نیست و دلار قبل از صعود به کانال ۲٠هزار تومان عقب گرد خواهد زد، اما به باور عده‌ای دیگر روند افزایشی بازار ارز ادامه‌دار بوده تا جاییکه دلار از سد۲٠هزار تومان هم عبور خواهد کرد.

    در همین رابطه یکی از فعالان بازار ارز درباره علت افزایش نرخ طی روزهای اخیر اظهار کرد: مشکلات پیش آمده در عرضه حواله، کاهش ذخایر ارزی در پی محدودیت‌های تجارت خارجی، زمزمه کاهش نرخ سود بانکی و همچنین جو روانی بالا و افزایش تقاضا برای خرید منجر به رشد قیمت دلار در این مدت شده است. او به تاثیر دلالان در این افزایش قیمت اشاره کرد و گفت: این روزها بازار سفته بازی به شدت داغ شده و مجددا بازار ارز به محل جولان دلالانی که هر لحظه نرخ دلخواه اعلام می‌کنند تبدیل شده، اما با توجه به اینکه قیمت دلار بیش از حد افزایش پیدا کرده، جو روانی حاصل از آن خطرناک خواهد بود بنابراین لازم است بانک مرکزی علاوه بر کنترل نرخ به روش‌های قبلی هرچه سریع تر با دلالان این بازار مقابله کند.

    این فعال بازار ارز درباره آینده قیمت دلار پیش‌بینی کرد: سرعت افزایش دلار نگران کننده است اما به نظر من دلار به بیش از ۲٠هزار تومان نخواهد رسید و وارد فاز ریزشی خواهد شد؛ البته منظور من از کاهش قیمت این نیست که دلار به رقم‌های بسیار پایینی می‌رسد بلکه نهایت ریزش دلار تا ١۸هزار تومان و ثبات در این نرخ خواهد بود.