• ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • هیجانات بازار ارز

    هیجانات بازار ارز

    افزایش قیمت بنزین و ناآرامی های ایجاد شده در سطح کشور، معاملات امروز بازار ارز را تحت تأثیر قرار داد. انتظار تورم و افزایش قیمت ها از محل افزایش قیمت بنزین منجر شد دلار امروز پس از رشد ۳ درصدی ، از مرز ۱۲ هزار تومان رد شود.

    از اواسط تابستان دلار از سطح ۱۲ هزار تومانی عقب نشینی کرده و تا حدود سه ماه در حدود ۱۱ هزار تومان در حال نوسان بود. اما از هفته قبل این آرامش نسبتا طولانی دلار برهم خورد و دلار با رد شدن از مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مستعد صعود بیشتر شد.در معاملات امروز بازار ارز، نرخ هر دلار آمریکا وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شد و پس از رشد ۳ درصدی، تا ساعت ۱۷ از مرز ۱۲ هزار و ۲۰۰ نیز گذشت.

    بررسی‌های نشان می دهد هر ساله در اواخر سال میلادی به دنبال افزایش تقاضای تجاری قیمت دلار رو به افزایش می‌گذارد. از طرفی در هفته قبل با انتشار اعلامیه دولت مبنی بر کسری بودجه سال ۱۳۹۹، دلار مستعد صعود بیشتر شد به طوری که در آخرین روز هفته قبل، قیمت دلار به نزدیکی ۱۲ هزار تومان رسید. در ادامه نیز انتشار خبر افزایش قیمت بنزین بازار های داخلی علی الخصوص بازار ارز را تحت تأثیر قرار داد.

    تحلیل‌های کارشناسان حاکی از آن است که افزایش قیمت بنزین نه تنها موجب افزایش نرخ رشد ارز نمی شود بلکه می تواند زمینه ساز عقب نشینی و کاهش قیمت ارز گردد. در نتیجه سیاست گذاری های انجام شده، بازار ارز برای دوره‌‎ای سه ماهه در حال ثبات بود اما باید توجه داشت که ادامه این ثبات و آرامش به نظارت پی‌در‌پی و انجام اصلاحات اقتصادی نیاز دارد. یکی از این اصلاحات اقتصادی، کاهش یارانه‌های پنهان است. دولت قصد دارد منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین را بصورت یارانه نقدی به عموم پرداخت کند تا عدالت بیشتری ایجاد گردد. همین سیاست می‌تواند منجر به کاهش میزان مصرف بنزین و ایجاد زمینه برای صدور این فراورده شود. اعمال این سیاست می‌تواند باعث افزایش درآمدهای صادراتی از فروش بنزین گردد و بازار ارز را مجددا به ثبات برساند.

    سکه و بازار ارز

    بازار سکه پس از تجربه ثبات نسبی‌ای که در بازار طلای جهانی ایجاد شده بود، امروز از جهش قیمت دلار تأثیر پذیرفت. قیمت سکه جهش ۱۰۰ هزار تومانی را در معاملات امروز تجربه کرد و در آخرین معاملات بعد از ظهر امروز به قیمت ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، به نظر می رسد فروکش کردن ناآرامی‌های شکل گرفته در کشور می‌تواند قیمت دلار و سکه را به حالت سابق خود بازگرداند.