• ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • روند حرکت پول در بازارهای بورس، دلار و طلا

    روند حرکت پول در بازارهای بورس، دلار و طلا

    بررسی روند حرکت پول در بازارهای بورس، دلار و طلا از طریق یافته‌های آماری نشان می‌دهد بازار سهام با فاصله ۶ برابری از رقبای اصلی خود یعنی ارز و مسکن، همچنان جذاب‌ترین مقصد پول‌های سرگردان است. پول‌های داغ همچنان، بی‌تمبر و تاریخ، به نشانی تالارهای مبادلات سهام پست می‌شوند.

    بورس تهران هر روز رکوردهای جدیدی را جابه‌جا می‌کند. میانگین بازده سرمایه‌گذاری در این بازار از ابتدای امسال تاکنون به ۲۸۰ درصد رسیده است. اما این تنها برتری بازار سهام نسبت به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد در چهار ماه سپری‌شده از سال ۹۹، مجموع ارزش مبادلات بازار سهام به یک هزار و ۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است تا بورس با فاصله ۶ برابری از رقبای خود، یعنی ارز و مسکن جذاب‌ترین مقصد پول‌های سرگردان باشد.

     بررسی روند حرکت پول در بازارهای بورس، دلار و طلا نشان داده است: دو بازار مسکن و ارز از ابتدای امسال تا پایان تیرماه به ترتیب شاهد ۱۱۱ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان و ۹۶ هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان نقدینگی بوده‌اند. بر این اساس بازار سهام با فاصله ۶ برابری از رقبای اصلی خود؛ یعنی ارز و مسکن، همچنان جذاب‌ترین مقصد پول‌های سرگردان است. به این ترتیب شاهد حفظ فاصله سه گزینه اصلی سرمایه‌گذاری در جذب پول‌های سرگردان بوده‌ایم. در مقیاس ماهانه نیز درصد رشد ارزش معاملات در بازار سهام به مراتب بیشتر از دو گزینه دیگر سرمایه‌گذاری بوده؛ چنان‌که شاهدیم ضریب نفوذ بازار سهام در جامعه ایران آن‌چنان تقویت شده است که روزبه‌روز شاهد افزایش جریان نقدینگی ورودی به بازار سهام هستیم؛ حتی در برخی روزها ارزش معاملات خرد سهام به ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد که پیش‌تر سابقه نداشته است.

    ارزش دادوستد واحدهای مسکونی در تیرماه نسبت به خرداد۹۹ با رشد ۴۵ درصدی به ۴۶ هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان رسید تا در مجموع ۴ ماه نخست سال ۹۹ شاهد معامله ۱۱۱ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومانی در این بازار باشیم. در این میان بررسی‌ها حکایت از جهش قیمت مسکن در مراکز استان‌ها تحت‌تاثیر تقاضای سرمایه‌ای دارد. شرایطی که سبب شده نسبت قیمت به اجاره به‌عنوان نشانگر دماسنج ملکی، قله تاریخی ۲۹ واحد را فتح کند. موضوعی که نشان‌دهنده افزایش محسوس قیمت‌ها در بازار مسکن است.