• ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • نقدینگی گریبان گیر اقتصاد ایران

    نقدینگی گریبان گیر اقتصاد ایران

    در حالیکه جناب آقای دکتر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، از کنترل نقدینگی در سال جاری اطلاع می‌دهند، نقدینگی بر خلاف برنامه‌های بانک مرکزی روز به روز رشد می‌‌کند و گریبان مردم و اقتصاد ایران را می‌گیرد.

    اگر طبق اعلام بانک مرکزی نقدینگی نسبت به زمان مشابه در سال ۹۸، دوازده درصد و پایه پولی چهار درصد رشد کرده باشد، باید اکنون پایه پولی به ۴۴۴۳ میلیارد تومان رسیده باشد در حالیکه اکنون ۵۰۲۰ است و این نشانی از وجود ساختارهای پیچیده در کنار بانک مرکزی است که بر خلاف برنامه‌های دولت و بانک مرکزی باعث رشد پایه پولی و نقدینگی شده است. با همه این اتفاقات کماکان آقای دکتر همتی وعده می‌دهند که جلوی رشد نقدینگی و پایه پولی را خواهند گرفت. در ادامه اکولیب به بررسی رشد نقدینگی امسال نسبت به سال گذشته پرداخته است.

    با اینکه اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی براینکه رشد پایه پولی و نقدینگی در پنج ماهه سال کنترل شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که نقدینگی تا پایان مرداد ماه به بیش از ۲۷۰۰هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به نقدینگی بیش از ۲۴۰۰هزار میلیاردی پایان سال گذشته رشدی همراه با سرعت کم و کنترل شده داشته است.
    به گزارش ایسنا، نقدینگی میزان حجم پول در گردشی است که از مجموع پایه پولی و شبه پول (هرگونه پولی که در بانک سپرده گذاری شده اما امکان برداشت از آن به زمان خاصی محدود شده است) خلق می‌شود و رشد بیش از اندازه و خارج از کنترل آن تاثیراتی مخربی چون افزایش تورم و قیمت ها بر اقتصاد هر کشوری را در بر خواهد داشت. در این زمینه، کارشناسان اقتصادی وضعیت نقدینگی درامسال را اینگونه توصیف می‌کنند که رشد آن همچنان ادامه دار خواهد بود و پیش بینی رقمی معادل یک میلیون میلیارد تومان برای آن دارند اما رئیس کل بانک مرکزی وعده داد که امسال با انتشار اوراق و فروش اموال دولتی رشد نقدینگی کنترل و کم می‌شود.
    پس از طرح این موضوع، همتی در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرد که رشد پایه پولی و نقدینگی در پنج ماهه اول سال جاری در مقایسه با پایان سال گذشته کنترل شده و این دو متغییر در این بازده زمانی به ترتیب تنها ۴ و ۱۲درصد رشد داشته اند.
    بررسی آمار وضعیت نقدینگی و پایه پولی در پایان سال گذشته نشان می دهد که نقدینگی در این مدت به بیش از ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و سهم پایه پولی از آن معادل ۴۲۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.
    همچنین، وضعیت این دو متغیر پولی تا پایان خرداد ماه امسال بیانگر این است که نقدینگی معادل ۲۶هزار و۵۷۱ میلیارد تومان بوده و سهم پایه پولی از آن ۵۰۲۰ میلیارد تومان بوده است. اگر طبق گفته دکتر همتی نقدینگی دوازده و پایه پولی چهار درصد رشد کرده باشند باید تا پایان مردادماه نقدینگی تا پایان مردادماه باید به رقم ۲۷هزار و ۶۸۷میلیارد تومان و پایه پولی نیز معادل ۴۴۴۳ میلیارد تومان رسیده باشد.
    با این حساب، رشد پایه پولی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به پایان سال گذشته، معادل ۸.۶درصد بوده که آمار پنج ماهه نخست نشان دهنده کند شدن حدود ۴.۶ درصدی رشد پایه پولی است و رشد پایه پولی و نقدینگی همچنان ادامه دارد اما این رشد با سرعت کمتری اتفاق می افتد.

    امید است دولت بتواند با اتکا و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان مستقل و حتی افراد ارزشمندی که در ساختار خود دارد برنامه‌های خود را بازیبینی نماید و در راستای تحقق آن‌ها گام بر دارد. همچنین انتظار می‌رود اگر هر برنامه‌ای محقق نمی‌شود همانطور که در زمان انتخابات وعده داده شد، با مردم شفاف سخن بگوید و علت عدم تحقق برنامه‌ها را صادقانه بیان نماید، در این صورت است که می‌توان انتظار داشت اگر برای کنترل نقدینگی نیاز به همراهی مردم داشت، مردم پول خود را از بخش‌های غیر مولد خارج کنند و با دولت همراه شوند چراکه کنترل نقدینگی بدون اعتماد و همراهی مردم امری دور از ذهن به نظر می‌رسد.