• ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا، عامل رشد اقتصادی

    تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا، عامل رشد اقتصادی

    در حاشیه جلسه سران کشوران اوراسیا که در روسیه برگزار شد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، تجارت آزاد با کشورهای همسایه و منطقه را بسیار مهم و عامل رشد اقتصادی برای ایران دانست. در این نشست وزرای نیرو، صمت، ســفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و نمایندگان وزارت امور خارجه و بانک مرکزی نیز حضور داشتند.

    معــاون اول رئیس جمهــور گفت: تجــارت آزاد با کشــورهای همســایه می‌تواند اقتصــاد، صنعت و کشــاورزی ایران را توسعه دهد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلســه بررسی آخرین وضعیت روابط ایران با اوراسیا از موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان فرصت مناســبی برای اقتصاد کشــور یاد کرد و از وزارت صمت و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط خواســت برای نهایی شدن این موافقتنامه،برنامه زمانبندی تعیین و آن را با جدیت دنبال کنند.

    اسحاق جهانگیری همچنین از تجارت آزاد با کشــورهای همسایه به عنوان راه پیشــرفت اقتصاد، صنعت و کشاورزی ایران نام برد و اظهار داشت : تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراســیا نه تنها تهدیدی برای تولید داخلی محسوب نمی شود بلکه بازار بزرگی در اختیار کالاهای تولیدی کشور قرار می‌دهد. معاون اول رئیس جمهور از وزارت امور خارجه نیز خواست بسترهای لازم را برای رفع موانع و نهایی شدن متن موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراســیا فراهم کند تا هرچه ســریع تر شاهد آماده شدن موافقتنامه و تأیید قطعی آن در اجلاس سران باشیم.

    در این جلسه که وزرای نیرو، صمت، ســفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و نمایندگان وزارت امور خارجه و بانک مرکزی نیز حضور داشتند، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گزارشی از آخرین وضعیت تجارت و مذاکرات ایران و اوراســیا ارائه کرد. وی به تأثیر مثبت موافقتنامه اوراســیا بر بازرگانی کشــورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و افزود: حجم تجارت فیمابین در مدت اجرایی شــدن موافقتنامه در مقایسه با مدت مشابه پیش از اجرای موافقتنامه۷درصد رشد داشته که شــامل رشــد ۴۴درصدی در صادرات ایران به اوراسیا و کاهش ۱۳درصدی واردات ایران از اوراسیا اســت. در این نشست همچنین در خصوص برخی موانع و مشکلات پیش روی موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بحث و تبادل نظر شــد و پس از ارائه پیشــنهادات و دیدگاه های مختلف، تصمیمات لازم برای ســرعت بخشیدن به روند مذاکرات و نهایی شدن تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتخاذ شد.