• ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان

    جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان

    امید علی پارسا، رییس سازمان امور مالیاتی کشور، در خصوص فرارهای مالیاتی پزشکان عنوان کرد ما با استفاده از منابع اطلاعاتی که هم اکنون در اختیار داریم، به میزان درآمد پزشکانی که در مطب خود دستگاه کارتخوان ندارند یا از آن استفاده نمی‌کنند دسترسی خواهیم داشت. و جلوی فرار از مالیات آنها را خواهیم گرفت.

    اخذ مالیات از پزشکان

    پارسا، دیروز، یک‌شنبه دهم آذر ماه، بعد از نشست با سندیکای بیمه گران ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «قانون‌گذار می‌گوید پزشکان باید دستگاه کارتخوان نصب کرده و از آن استفاده کنند.»

    پارسا با اشاره به اینکه همه حاکمیت‌ها در همه دنیا به آمار و اطلاعات پولی، بانکی و املاک دسترسی دارند، عنوان کرد: «باید برای اخذ و محاسبه مالیات به این اطلاعات سرکشی شود.» وی همچنین اذعان کرد که در خرداد ماه سال آینده همزمان با ارائه اظهارنامه مالیاتی پزشکان، باید با دیگر منابع اطلاعاتی درآمدهای آنها را محاسبه و مالیات حقه را از آنها اخذ کرد.

    رییس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه مجموع مالیاتی که وصول می‌شود تنها حدود ۷ تا ۸ درصد از کل درآمدهای مردم است بیان کرد: «اداره کشور با این میزان از مالیات غیرممکن است، در کشور به هر جا می‌روید ادارات و سازمان‌ها به دنبال معافیت‌های مالیاتی هستند، پس چه کسی باید مالیات بدهد؟»

    معافیت‌های بیمه‌ای‌ها

    پارسا در مورد معافیت مالیاتی نرخ حق بیمه گفت: «امروز با مدیران عامل شرکت‌های بیمه جلسه داشتیم و توافق کردیم همه ابعاد مالیات برای همه شرکت‌های بیمه باید به شکل متمرکز و در قالب ممیز کلی واحد و دستورالعمل یکسان عمل شود.»

    وی درباره تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر افزایش قیمت بیمه‌ها نیز گفت مالیات بر ارزش افزوده کاری به شرکت‌های بیمه‌گر ندارد و هزینه اصلی آن به سمت خریدار نهایی می‌رود. سیاست کلی که وجود دارد،این است که بیمه‌های عمر از مالیات معاف هستند.