• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رئیس کل بانک مرکزی ثبات بازار ارز را به مردم وعده می دهد

    رئیس کل بانک مرکزی ثبات بازار ارز را به مردم وعده می دهد

    با توجه به گسترش بحث‌ها پیرامون افزایش نرخ ارز در بازار، رئیس کل بانک مرکزی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامی خود با اشاره به اینکه این مجموعه در طی یکسال گذشته با مدیریت علمی و مبتنی بر بنیان های بازار، توانست آرامش لازم را به بازار ارز بازگرداند، بیان کرد که این روند همچنان ادامه خواهد‌ داشت.
    عبدالناصر همتی بیان کرد که طبیعتا شوک قیمت بنزین و نیز انتظارات تورمی ناشی از آن، بازارهای مختلف از جمله بازار ارز و ثبات نسبی چندین ماهه حاکم بر آن را بطور موقت تحت تأثیر قرار خواهد داد.
    وی با تاکید بر اهمیت استمرار مدیریت اصولی بازار ارز بعنوان وظیفه خود، بیان کرد که بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای برگرداندن ثبات لازم به بازار ارز به کار خواهد گرفت.
    وی در انتها بیان کرد که هموطنان باید همواره ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز را مد نظر قرار دهند.

    لازم به ذکر است که نرخ ارز در روزهای گذشته با نوساناتی روبه‌رو بوده که به عقیده رییس کل بانک مرکزی برگرفته از جو روانی، اثرات شوک قیمتی بنزین، تسویه حساب‌ طرف‌های تجاری خارجی و نظایر آن می‌باشد چرا که این نوسانات با تغییرات متغیرهای بنیادین اقتصاد همخوانی ندارد. به نظر می‌رسد همتی با انتشار این پیام سعی در کنترل بازار و جلوگیری از ورود نوسان‌گیران دارد. بانک مرکزی که در دوره ریاست دکتر همتی عملکرد قابل دفاعی در خصوص مدیریت شناور نرخ ارز (به خصوص در شرایط تحریمی و مشکلات ناشی از کاهش فروش نفت) داشته در روزهای اخیر با انتقاداتی مواجه شده است. باید دید آیا اینبار هم بانک مرکزی با سیاست‌های رئیس‌کل موفق به عبور از این بحران می‌شود یا نه؟