• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وزیر نفت: لغو همه تحریم‌های نفتی و بانکی

    وزیر نفت: لغو همه تحریم‌های نفتی و بانکی

    بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، در حاشیه نشسست اوپک شرط مذاکره با امریکا را اینگونه تصریح کرد : شرط مذاکر با آمریکا این است که همه تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران لغو شود.

    در خصوص پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس، سامانه حمایت از مبادلات تجاری با ایران، زنگنه توضیح داد، تا زمانی که پول نفت از طریق اینستکس جابه‌جا نشود، هیچ اتفاقی نیافتاده است. اگر پولی جابه‌جا شد، آن وقت می‌توان گفت که ساز و کاری شکل گرفته است.

    تسهیلات وزیر نفت برای شرکت‌های خارجی

    وزیر نفت در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص تسهیلات وزارت نفت برای شرکت‌ها خارجی تشریح کرد : ما هیچ تسهیلاتی در نظر نداریم، اگر آنها از آمریکا ترس دارند، خودشان راهش را بلدند، بروند مجوز بگیرند یا کارهایی را انجام دهند که سایر شرگت‌ها انجام می‌دهند، ما برای ترس آنها هیچ تسهیلاتی در نظر نداریم.

    تولید نفت در بیش‌ترین حد ظرفیت

    زنگنه در خصوص نامه به کودو، رییس دوره‌ای اوپک گفت : من در این نامه موضوع تحیرم‌های ناعادلانه ایالات متحده را مطرح کردم و خواستم آقای کودو این موضوع را به اعضا منعکس کند. گفتنی‌ست ایران تنها نیست و کشورهای دیگر هم هستند که سهمیه مصوب اوپک، برای خود، کمتر تولید می‌کنند. در این صورت کشورهای دیگر از این فرصت استفاده کرده و تولید بیش‌تری می‌کنند.

    زنگنه بعد از بیان اینکه بعد از رفع تحریم‌ها هیچ دلیل برای کاهش تولید نفت ایران قبول نمی‌کنم، ادامه داد با توجه به اینکه الآن ناعادلانه تولید کمی داریم، در آینده در بالاترین حد ظرفیت ایران تولید خواهم کرد. این حق مردم ایران است و من از حق مردم نمی‌گذرم و همیشه بر آن پافشاری خواهم کرد.

    نگران استیضاح نیستم، فشارهای سیاسی امری عادی است

    بیژن نامدار زنگنه- وزیر نفت

    بیژن نامدار زنگنه- وزیر نفت

    زنگنه استیضاح را امری عادی و همچنین حق مجلس خواند. در ادامه به مسئله قیمت بنزین اشاره کرد و گفت : در مسئله بنزین من تصمیم‌گیرنده نبودم. این تصمیمی بود که گرفته و به ما ابلاغ شد. وزارت نفت مجری این طرح است، این تصمیم را ما نگرفتیم.

    زنگنه تصریح کرد، البته از این تصمیم حمایت می‌کنم و تا همین جای امر هم نسبتا موفق عمل کرده است. این طرح روزانه ۲۰ میلیون لیتر از مصرف بنزین را کاهش داده است. که باعث می‌شود خطر نیاز به واردات را تا سال‌ها از کشور دور کند.

    زنگنه با اشاره به افزایش تقاضای CNG پیرو این طرح اعلام کرد که ما به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تسهیلات بلاعوض دادیم. در ادامه وزیر نفت اعلام کرد که ظرفیت جایگاه‌های CNG  در کشور کافیست و  گفت اگر کافی نباشد هم، برای احداث جایگاه‌های جدید آماده ایم.