• ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نفت ۵۰ دلاری در بودجه

    نفت ۵۰ دلاری در بودجه

    رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه در تشریح لایحه بودجه سال ۹۹ بیان کرد: بودجه کل کشور متناسب با تحریم‌ها تنظیم شده و قراردادهای خوبی برای فروش نفت بسته‌ شده است.

    محمدباقر نوبخت با مطرح کردن اینکه سال گذشته و امسال تحریم را تجربه کردیم افزود: پیش‌بینی درست درآمد، برآورد صحیح مصارف، معین بودن سیاست‌‌ها و اهداف باید در بودجه مورد رصد قرار گیرد. همچنین منابع بودجه سال بعد ۴۸۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به بودجه امسال ۸ درصد افزایش داشته است. در صورت کاهش درآمد که شامل درآمد مالیاتی، گمرکی و سایر باید اوراق یا سرمایه فروخته شود.

    درآمد سال آینده کشور ۲۶۱ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه امسال ۹ درصد افزایش داشته‌است. برای پرکردن فاصله ۲۶۱ هزار تا ۴۸۴ هزار منابع باید درآمد دیگری داشته باشیم. برای تأمین بخشی از کسری سال آینده، مبلغ ۴۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل نفت تامین خواهد شد که منفی ۶۸ درصد رشد نسبت به سال جاری داشته و صادرات یک میلیون بشکه نفت با نرخ هر بشکه ۵۰ دلار پیش‌بینی شده است.

    محمدباقر نوبخت افزود: طی ماه‌های گذشته قراردادهای خوبی برای فروش نفت بسته‌ایم و درست است که برخی مسیرهای دورزدن تحریم‌ها را دشمنان یاد گرفته‌اند؛ اما تا آنها مسیرهای جدیدمان را یاد بگیرند کار را جلو برده‌ایم. کالاهای اساسی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان وارد خواهند شد و به دلیل نگرانی مردم از تضمین ثبات قیمت‌ها در صورت افزایش قیمت ارز، تصمیم گرفتیم نرخ ارز را افزایش ندهیم.

    درآمد ارزی ناشی از صادرات نفت خام ۱۸.۲۵ میلیارد دلار و درآمد ارزی صادرات گاز ۴ میلیارد دلار می‌شود که ۸ میلیارد دلار سهم صندوق توسعه ملی و ۳.۲ میلیارد دلار سهم شرکت ملی نفت است؛ از این رو ۴۹.۵ درصد سهم دولت می‌شود که رقم این سهم ۱۱ میلیارد دلار است.

    ایجاد یک میلیون شغل، رشد ۲ درصدی اقتصاد، خروج از رکود و کاهش نرخ تورم از اهداف راهبردی عنوان شده است. همچنین عنوان شده بیش از ۱۵ درصد افزایش حقوق ممکن نبوده‌است. علاوه بر این، گفته شده که علت ۲ برابر شدن منابع فرآورده‌های نفتی در هدفمندی یارانه‌ها، افزایش صادرات است.

    تمرکز مالیات باید بر مجموع درآمد باشد و نه بنگاه‌های تولیدی؛ تا زمینه رشد فراهم شود و بدون فشار کمتر به بخش تولید  درآمدهای مالیاتی افزایش یابد. همچنین، عمده تمرکز مالیات باید بر کسانی باشد که مالیات نمی‌دهند.