• ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رکورد بورس بعد از ۵۰ سال

    رکورد بورس بعد از ۵۰ سال

    رفتارهای هیجانی مردم بازارهای مالی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. مردم بعد از افزایش قیمت بنزین نقدینگی خود را سمت بازارهای مالی برده‌اند که باعث رشد شاخص بورس در کانال ۳۴۰ هزار واحدی و رکورد بورس پس از ۵۰ سال و رشد قیمت ارز و سکه شده است. مردم به دلیل احتمال ایجاد تورم در آینده به علت افزایش قیمت بنزین باعث افزایش تقاضای بازارهای مالی شده و همین منجر به بالا رفتن قیمت ارز شده است.

    روز گذشته شاخص بورس با رشد ۳۶۴۲ واحدی در پایان معاملات به ۳۳۹ هزار و ۴۳۴ واحد رسید و در نهایت شاخص بورس رکورد ۳۴۰ هزار واحد را بعد از ۵۰ سال زد. قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز به ۴میلیون و ۷۲۵ هزار تومان رسید. قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴میلیون و ۶۸۰هزار تومان، نیم سکه ۲میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و ربع سکه به یک میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسید.

    بازار ارز نیز شاهد افزایش قیمت‌ها بود. بهای دلار از حدود ۱۱ هزار و رکورد بورس بعد از ۵۰ سال۲۰۰ تومان در حدود سه هفته پیش،به رقم ۱۳ هزار و ۷۷۰ تومان رسیده و بهای یورو نیز ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان شده است. درباره علت این افزایش قیمت،دلایل مختلفی بیان می‌شود که برخی از آنها عوامل داخلی و تعدادی دیگر عوامل بیرونی به شمار می‌آیند. اما آنچه که اهمیت دارد این است که حجم تقاضا برای ارزهای عمده در بازار تا حد زیادی بالا رفته است.

    کارشناسان در بررسی صعود قیمت‌های بازار‌های مالی به رفتازهای هیجانی مردم برای هجوم به بازارهای مالی اشاره می‌کنند. با توجه به تاثیرگذاری سهم‌های بزرگ بر شاخص کل و ناثیر مستقیم این گونه سهم‌ها از نرخ دلار، اگر قیمت دلار به هر دلیلی کاهش پیدا کند شاهد افت شاخص بورس در بازار خواهیم بود.

    بازار بورس امروز ۲۰ آذر ماه با کاهش اندک در نرخ ارز، افت کوچکی را تجربه کرد. باید منتظر ماند و دید که در آغاز هفته آینده روند بورس به چه شکلی حرکت خواهد کرد.