• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • همتی با اعلام رشد اقتصادی مثبت، تلویحا خواستار تایید لوایح پالرمو و CFT شد

    همتی با اعلام رشد اقتصادی مثبت، تلویحا خواستار تایید لوایح پالرمو و CFT شد

    دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دقایقی پیش در یادداشت اینستاگرامی خود ضمن تقدیر و تشکر از همراهی مردم با بانک مرکزی در راستای مدیریت بازار ارز، بازگشت ثبات به این بازار  و جلوگیری از سواستفاده سفته‌بازان و دلالان از رشد اقتصادی مثبت ۰.۶ درصدی در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۸ و مثبت ۰.۵ درصدی در مجموع نیمه اول سال جاری خبر داد.

    دکتر همتی در یادداشت خود با عنوان یک خبر و یک تقدی و یک نظر چنین نوشته است:

    خبر خوب و امیدوارکننده! رشد مثبت تولید ناخالص داخلی بدون نفت، در شش ماه اول سال ۱۳۹۸ است. در سه ماهه دوم سال، شاهد رشد ۹.۵+ درصد کشاورزی و رشد ۰.۴+ درصدی گروه صنعت و معدن و رشد ۱.۴- درصد خدمات بودیم. بنابراین با ثبت رشد ۰.۶+ درصد در سه ماهه دوم سال، در مجموع رشد اقتصادی ۰.۵+ درصدی برای نیمه اول سال ثبت می‌شود. بخش نفت نیز شرایط خاص خود را دارد.

    حضور محکم بانک مرکزی و مدیریت اصولی و علمی بازار ارز، یک‌بار دیگر ثبات نسبی را به بازار برگرداند. از همراهی مردم عزیز، که فضای لازم به سفته‌بازان و دلالان ندادند و همراهی لازم را با بانک مرکزی داشتند، قدردانی می‌کنم.

    نظر، مربوط است به سرنوشت دولایحه پالرمو و CFT. یقین دارم اعضای مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام، حتما حساسیت موضوع و ضرورت تداوم مناسبات بانکی و پولی در شرایط تحریم را در نظر می‌گیرند. بپذیریم که بانک مرکزی، در حدی که در این شرایط بسیار سخت و حساس، تکلیف دارد، حقی هم در تصمیم‌سازی داشته باشد.