• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • عبدالناصر همتی: بانک مرکزی در تلاش برای کنترل نرخ تورم

    عبدالناصر همتی: بانک مرکزی در تلاش برای کنترل نرخ تورم

    این روزها، فضاهای تبلیغاتی با استناد به لایحه بودجه ۹۹ مملو از مطالب و شایعاتی در مورد بانک‌ها، روند تورم، نرخ ارز و … شده‌اند. عبدالناصر همتی ، رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به این نکته که فضاسازی‌های انجام شده اخیر، بطور مرتب و روزانه، امنیت روانی اقتصاد کشور را نشانه گرفته‌اند بیان کرد که فارغ از اهداف گویندگان این مطالب و شایعات، بانک مرکزی تدابیر لازم برای کنترل تورم را انجام‌ خواهد داد.

    عبدالناصر همتی در آخرین پست اینستاگرامی خود بیان کرد که با وجود قرار داشتن کشور در اوج تحریم‌ها و فشار حداکثری و علی‌رغم تأثیر مقطعی اصلاح قیمت بنزین بر شاخص تورم، بانک مرکزی با اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مختلف همچنان به تلاش خود برای کنترل و مهار تورم ادامه خواهد داد.

    در همیت راستا،وی بیان می‌کند یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در سال آینده، مجوزهایی است که در لایحه بودجه ۹۹ ذکر شده‌است و به این ترتیب خرید و فروش اوراق‌خزانه نقش بسیار مهمی در کنترل نقدینگی و سیاست‌های پولی پیدا کرده‌است.

    عبدالناصر همتی با تأکید بر استمرار مدیریت موفق اضافه برداشت‌ بانک‌ها بیان کرد که بانک مرکزی با بکارگیری عملیات بازار باز تلاش خواهد کرد تا نرخ سود بازار بین بانکی را به گونه‌ای مدیریت نماید که نرخ تورم رو به کاهش بگذارد.

    وی بیان کرد که در این راستا، بانک‌ها وظیفه دارند خود را با شرایط جدید سیاست‌ پولی تطبیق داده و ترازنامه خودشان را نیز بر مبنای آن سامان بدهند.

    وی در آخرین پست اینستاگرامی خود با تأکید بر  اینکه که اثرات نهایی این برنامه‌ها، کنترل تورم و رونق بخش غیرنفتی می‌باشد این اطمینان را به مردم میدهد که علی‌رغم همه سختی‌ها و ناملایمات یک ماه اخیر، بانک مرکزی اقدامات ثبات‌ساز خود را با قدرت ادامه خواهد داد تا هدف نهایی که کنترل و کاهش نرخ تورم و تقویت رشد اقتصادی می‌باشد محقق شود.