• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت بنزین و تاثیر آن بر تورم آذرماه به گزارش مرکز آمار ایران

    قیمت بنزین و تاثیر آن بر تورم آذرماه به گزارش مرکز آمار ایران

    به گزارش مرکز آمار ایران اثر تورمی سیاست افزایش بهای بنزین از بین ۱۲ گروه شاخص بهای مصرف کننده تنها بر شاخص حمل و نقل اثر قابل توجهی به میزان ۱۴.۷  درصد داشته است. بررسی آمارها نشان می‌دهد شاخص‌های دیگر نسبت به ماه گذشته رشد چندانی نداشته‌اند. مطابق آمار منتشره، فقط تورم گروه خوراکی در آذر ماه سال جاری ۴.۲ درصد ثبت شده که نسبت به آذرماه سال قبل، در سطح کمتری قرار گرفته و افزایش قیمت محصولات خوراکی عمدتا به دلیل شرایط جوی پاییز بوده.

    در آذر‌ماه روند کاهشی تورم نقطه به نقطه پس از ۶ ماه متوقف شد و این نرخ با ۰.۸ افزایش به ۲۷.۸ درصد رسید، اما روند کاهشی تورم متوسط ادامه یافت و این متغیر با یک واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۴۰ درصد رسید.

    مرکزآمار ایران به انتظارها پایان داد و آمار تورم آذر ماه را منتشر کرد. با توجه به اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین در هفته انتهایی آبان ماه همه برای ارزیابی آثار تورمی این سیاست در انتظار آمار منتشره آذرماه بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آذرماه تورم ماهانه ۳.۶ بوده که نسبت به آبان‌ماه رشد دوبرابری داشته است. حال سوال این است این تورم بر کدام گروه‌های کالایی موثر بوده؟

    در این قسمت اثر این سیاست را بر گروه های مهم شاخص بهای مصرف کننده مورد بررسی قرار می‌دهیم. دوکالای مهم در سبد مصرف کننده خوراک و مسکن است که بیشترین وزن را به خود اختصاص می‌دهد.

    درگزارش مرکز آمار تورم ماهانه گروه خوراکی ها و آشامیدنی‌ها به میزان ۴.۲ درصد گزارش شده که این میزان نسبت به آذرماه سال قبل که سیاست افزایش قیمت بنزین اعمال نشده کمتر است. بنابراین نمی‌توان با قاطعیت گفت افزایش قیمت خوراکی‌ها به دلیل افزایش قیمت بنزین است. در آذرماه سال جاری تمام خوراکی‌ها بجز سبزیجات تورم نرمالی داشتن که. البته این افزایش هم احتمالا به دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی بوده است.

    مسکن مهم‌ترین گروه شاخص مصرف کننده محسوب می‌شود. مسکن و سوخت‌ها، بیشترین وزن شاخص را به خود اختصاص می‌دهند. در آذرماه سال جاری تورم مسکن ۰.۴ درصد گزارش شد که این رقم در سال گذشته ۱.۲ بوده بنابراین افزایش قیمت بنزین اثری بر قیمت مسکن نداشته است.

    در سال گذشته تورم پوشاک رقم ۳.۲ گزارش شده بود؛ اما در گزارش امسال مرکز آمار این عدد به ۱.۹ کاهش یافته است. همچنین لوازم خانگی نیز آذرماه سال قبل ۴.۷ درصد بوده، که این رقم در سال جاری به سطح ۱.۴ درصد کاهش یافته است. این بررسی نشان می‌دهد این دو گروه مصرفی نیز افزایشی را ثبت نکرده‌اند.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه حمل و نقل در آذر ماه امسال با رقم ۱۴.۸ درصد رشد بالایی نسبت به آذر ماه گذشته با رقم ۱.۹ داشته است. این افزایش ۱۲.۸ درصدی اثرپذیری این گروه را از از سیاست بنزینی نشان می‌دهد. البته این موضوع با توجه به افزایش صد در صدی قیمت بنزین در آذرماه قابل پذیرش است، اما به‌نظر نمی‌رسد این روند ادامه باشد و پس از چند ماه سهم این گروه در تورم کل کمرنگ خواهد شد.