• ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • بورس تهران و ریسک هجوم بی‌وقفه سرمایه‌های سرگردان

    بورس تهران و ریسک هجوم بی‌وقفه سرمایه‌های سرگردان

    در جریان دادوستدهای امروز(۸ دی) بازار بورس تهران ، تعداد ۵ میلیارد و ۹۹۶ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۳۴۲۲ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۲۰۸۶ واحدی در ارتفاع ۳۶۹ هزار و ۷۱۸ واحد قرار گرفت.

    نمادهای پالایش نفت بندرعباس(شبندر) با ۳۳۴ واحد، فولاد مبارکه اصفهان(فولاد) با ۲۹۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس(فارس) با ۱۴۵ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران(حکشتی) با ۱۴۱ واحد، خدمات انفورماتیک(رانفور) با ۱۲۲ واحد و س.‌صنایع شیمیایی ایران(شیران) با ۱۰۷ واحد  بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل بورس را داشتند.

    در مقابل نمادهای پتروشیمی پارس(پارس) با ۲۲۳ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید(وامید) با ۸۹ واحد، بانک صادرات ایران(وبصادر) با ۵۷ واحد، پالایش نفت تهران(شتران) با ۴۳ واحد و پتروشیمی نوری(نوری) با ۴۱ واحد مانع افزایش بیشتر شاخص کل بورس بودند.

    در معاملات امروز، گروه خودرو صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و و در این گروه ۹۵۶ میلیون و ۱۳۶ هزار برگه سهام به ارزش ۳۲۳۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

    وضعیت بورس در روز گذشته

     در روز گذشته(۷ دی) بیشترین رشد مقداری شاخص کل بورس تهران از ۲۰ مهرماه رقم خورد و این شاخص با رشد ۶۵۴۳ واحدی، به قله جدید ۳۶۷ هزار و ۶۳۲ واحدی صعود کرد.

    بورس تهران دومین هفته زمستان را با جهش قابل توجه شاخص کل آغاز کرد و رکورد جدید بازار سهام در حالی رقم خورد که همچنان شاهد جولان نقدینگی در این بازار هستیم.

    در شرایط فعلی، ترغیب سرمایه‌های خرد سرگردان برای ورود به بازار سهام در پی رشدهای پی در پی قیمت‌ها و عدم جذابیت بازارهای موازی برای خروج پول از بورس را میتوان از جمله عوامل هجوم نقدینگی به بازارسهام دانست. هرچند ورود نقدینگی افسارگسیخته به بازار سهام مزیتی برای این بازار به شمار می‌رود اما با وجود محدودیت‌های فعلی و نبود ابزارهای کافی، خود به ریسکی برای بورس تهران و اقتصاد کشور بدل شده‌است.

    بورس تهران و هجوم نقدینگی

    بازار بورس این روزها شاهد ورود بی‌وقفه نقدینگی می‌باشد؛ سرمایه‌هایی که از طرق مختلف تأمین شده و به امید کسب سودهای رویایی وارد بازار سهام می‌شوند. این در حالی است که بازار بورس تهران در حال حاضر به لحاظ عمق کم و محدودیت‌ها و فقر ابزاری، کشش این حجم از نقدینگی را ندارد.

    مجموع ارزش معاملات خرد بورس تهران از ابتدای سال تاکنون به حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان می‌دهد بیش از ۱۱ درصد از نقدینگی فعلی کل کشور در بازار سهام جریان دارد. به همین دلیل نگرانی‌هایی در زمینه ترکیدن حباب‌های قیمتی وجود دارد زیرا در شرایط فعلی و با بزرگ شدن ارقام پول‌های جابه‌جا شده میان معامله‌گران بورسی هر اصلاحی در قیمت‌ها می‌تواند تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور به‌دنبال داشته باشد.

    بزرگ کردن ظرفیت این بازار اولین راهکار برای جلوگیری از وقوع این رخداد می‌باشد؛ در کنار آن راهکارهایی همچون رفع محدودیت‌های دامنه نوسان و حجم مبنا و اجرایی کردن ابزارهایی همچون فروش استقراضی و دوطرفه شدن بازار نیز وجود دارد که میتوان از آن‌ها کمک جست.