• ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سکه و رکورد قیمتی آن مستقل از روند قیمتی دلار

    سکه و رکورد قیمتی آن مستقل از روند قیمتی دلار

    امروز یکشنبه (۶ بهمن) دلار با قیمت ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش می‌رود؛  صرافی‌ها نیز دلار را با قیمت ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان از مردم خریداری می‌کنند. در بازار امروز تهران قیمت طلای ۱۸ عیار به ۵۰۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. همچنین سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران امروز ۴ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان معامله شد.

     وضعیت سکه در روز گذشته

    در اولین روز هفته، قیمت سکه تمام بهار آزادی رشد یافت و رکوردی جدید در بازار فلزهای گران‌بها به ثبت رساند. روز شنبه، فلز گران‌بهای داخلی ۳۰ هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و با عبور از کانال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی به بهای ۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومانی رسید. در روز گذشته فلز گران‌بهای داخلی بالاترین قیمت خود از تاریخ ۱۸ دی ماه را به ثبت رساند و موجب شد بازار به مرز حساس ۵ میلیونی نزدیک‌تر شود.

    نکته جالب در مورد بازار روز گذشته این است که روند قیمت سکه مستقل از روند قیمتی دلار بود و رکورد افزایشی سکه تحت تأثیر روند قیمت دلار قرار نداشت. در بازار داخلی روز گذشته، دلار دلار عمدتا بالای سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی تغییرات خود را به ثبت رساند و نتوانست در محدوده بالاتری نسبت به روز پنجشنبه به کار خود پایان دهد. دیروز دلار رفتار افزایشی خاصی از خود نشان نداد و در ساعت ۳ بعدازظهر هر دلار آمریکا با قیمت ۱۳ هزار و ۵۱۰ تومان به فروش می‌رسید که ۲۰ تومان کمتر از بهای این ارز در روز پنجشبه هفته گذشته بود.

    دیروز رفتار سکه و دلار حداقل تا ساعت ۳ بعدازظهر همسو نبود؛ در روزی که سکه به کانال جدید ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی پا گذاشت، دلار نتوانست از قیمت ۱۳ هزار و ۵۳۰ تومانی فراتر رود و در نهایت با ۲۰ تومان افت قیمت روی عدد ۱۳ هزار و ۵۱۰ تومانی به کار خود پایان داد. به گفته برخی معامله‌گران سطح تقاضا در بازار دلار چندان پایین نبوده است و حتی قیمت بر تابلوی صرافی‌های منتخب بازارساز روز شنبه ۳۵۰ تومان افزایش داشته است. با این حال عرضه ارز توسط این صرافی‌ها به اندازه‌ای بوده است که تعادل قیمت‌ها به سود افزایشی‌ها برهم نخورد.

    در چنین شرایطی می‌توان گفت تا زمانی که عرضه با قدرت فعلی وجود دارد، احتمال افزایش شدید قیمت‌ها بسیار ناچیز و دور از ذهن می‌باشد، هر چند که نیروی کاهشی قوی نیز فعلا در بازار حضور ندارد.

    در این میان برخی معامله‌گران افزایشی امیدوارند تحت تأثیر نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چینی، تقاضا رشد بیشتری داشته باشد؛ در حالی که نوسانات افزایشی سامانه نیما عده‌ای از معامله‌گران را امیدوار به تقویت بیشتر سمت عرضه ارز کرده است.