• ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیشی گرفتن اجاره بها از قیمت مسکن در سال جاری

    پیشی گرفتن اجاره بها از قیمت مسکن در سال جاری

    از مهمترین شاخص‌ها در پیش بینی میزان تغییرات اجاره بهای مسکن در سال ۹۹، نسبت قیمت به اجاره سالانه مسکن (P/R) است که از بررسی نرخ اجاره بها و قیمت مسکن در دو دهه گذشته بدست می‌آید. بررسی این شاخص نشان می‌دهد برای سال‌های متمادی قیمت بر همین اساس حرکت کرده است. به‌گونه‌ای که به دنبال افزایش در یکی از این دو متغییر (P یا R)، انتظار می‌رود جزء دیگر نیز افزایش یابد تا نسبت یاد شده به تعادل برسد و با توجه به این که در ۳ سال اخیر قیمت مسکن بیش از اجاره بها افزایش یافته پیش‌بینی می شود چند سالی هم اجاره بها بیش از قیمت مسکن بالا رود.

    نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در همین راستا بیان کرده: «در همه کشورهای دنیا اصلی‌ترین شاخص نرخ اجاره‌ مسکن، قیمت مسکن است. وقتی قیمت مسکن افزایش می‌یابد، قاعدتاً این رشد در اجاره‌ بها نیز تأثیرگذار است و نمی‌توانیم بگوییم نرخ اجاره مسکن افزایش نمی‌یابد».

    عقبایی با بیان اینکه در این سال‌ها کاری برای جلوگیری از افزایش اجاره بهای مسکن انجام نداده‌ایم خبر از افزایش نرخ اجاره در سال جاری داد. وی با اشاره به این‌ که نرخ اجاره‌ بها امسال بیشتر از قیمت مسکن از تورم متاثر خواهد شد، اظهار کرد:‌ عموم موجران در کشور ما به دنبال کسب درآمد از این راه هستند. لذا در هنگام گفتگو در مورد تعیین اجاره بها به غیر از تورم عمومی کشور با اشاره به تغییرات قیمت‌ها مثل تغییر سه برابری قیمت بنزین، در این یکسال انتظار دارند تمام خلاءهای درآمدی را به نحوی از طریق مستأجران جبران کنند.

    این انتظار موجران در حالی است که قشر مستاجر بیشتر تحت تاثیر تورم قرار می‌گیرند و با در نظر گرفتن بیست درصد افزایش در حقوق آنها به طور متوسط حتی اگر تمام این افزایش حقوق هم برای میزان افزایش در اجاره کنار گذاشته شود باز کفاف آن را نخواهد داد.