• ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • روز خوب بازار: رشد بورس و کاهش قیمت سکه و ارز

    روز خوب بازار: رشد بورس و  کاهش قیمت سکه و ارز

    به گزارش اکولیب بازارهای بورس، ارز و سکه امروز (۱۳ بهمن ۱۳۹۸) روندهای مثبتی را برای اقتصاد ایران طی کردند. در بازار بورس بیش از هفت میلیارد و ۶۱۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۷ هزار و ۲۰۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۶۶۰ واحد افزایش به ۱۴۱ هزار و ۸۶۲ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۱۰۷ واحد رشد به ۹۴ هزار و ۶۳۷ واحد رسیدند.

    شاخص آزاد شناور نیز با چهار هزار و ۷۲۳ واحد افزایش به رقم ۵۱۷ هزار و ۲۵ واحد رسید، شاخص بازار اول یک هزار و ۶۱۰ واحد و شاخص بازار دوم سه هزار و ۵۳۳ واحد افزایش داشتند.

    علاوه براین در بین تمامی نمادها، نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۷۴۱ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۴۷۰ واحد، سایپا (خساپا) با ۳۵۴ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۱۴۴ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۱۴۱ واحد و بورس کالای ایران (کالا) با ۱۴۱ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

     در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۳۶۲ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۲۴۰ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۱۸۳ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۱۵۱ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱۴۰ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۱۲۹ واحد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۱۱ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر معاملات امروز بورس داشتند.

    برپایه این گزارش، در بین نمادهای امروز نماد بانک تجارت، بانک ملت، گلوکوزان، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان، توسعه معادن و فلزات و بانک صادرات ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

    گروه فلزات اساسی در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۲۵ میلیون و ۶۴۲ هزار برگه سهم به ارزش بیش از چهار هزار و ۳۱۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

    شاخص فرابورس نیز کمتر از یک واحد افزایش داشت و بر روی کانال پنج هزار ۴۱۵ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۲۸۴ هزار برگه سهم به ارزش بیش از ۱۸ هزار و ۱۲۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    امروز در بین تمامی نمادها، نماد سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، فرابورس ایران (فرابورس)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، پالایش نفت لاوان (شاوان) و بیمه دی (ودی) بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص این بازار داشتند.

    همچنین نماد پتروشیمی مارون (مارون)، بیمه کوثر (کوثر)،  سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند) و تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) مانع از رشد بیشتر این شاخص شدند.

    قیمت دلار کاهش یافت

    نرخ خرید هر دلار امروز در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان و فروش ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان بود. نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان شد.

    میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۱۴ هزار و ۹۵۳ تومان و هر دلار ۱۳ هزار و ۴۴۰ تومان بود.  همچنین در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته هر حواله یورو ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۲ هزار و ۲۲۷ تومان به فروش رسید.

    افزایش کنترل بازار ارز، بالا رفتن عرضه و کاهش تقاضای کاذب باعث ایجاد ثبات در بازار ارز و کاهش قیمت‌ها در هفته های اخیر شده است.

    سکه ۱۰۰ هزار تومان در بازار ارزان شد

    قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی به دلیل افت قیمت دلار، امروز روندی نزولی یافت به طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی که در میانه ساعات معاملاتی دیروز به پنج میلیون و ۴۵ هزار تومان افزایش یافته بود، امروز افت زیادی را تجربه کرد.

    بر این اساس، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز به بهای چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز  چهار میلیون و ۹۲۰ هزار تومان به فروش رسید.

    همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۵۳۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان داد و ستد شد.

    هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۰۳ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۱۸۲ هزار تومان به فروش رسید. قیمت اونس نیز امروز به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی یک هزار و۵۹۰ دلار قیمت‌گذاری شد. مهم ترین دلیل کاهش قیمت طلا و سکه در معاملات امروز، افت قیمت دلار و اونس است.