• ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه در آستانه یکسالگی

    ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه در آستانه یکسالگی

    هجدهم فروردین ماه سال جاری، با فرمان بانک مرکزی عملیات اجرایی ادغام بانک‌های نظامی آغاز شد. به گفته بانک مرکزی اکنون و در آستانه یکسالگی، ۸۰ درصد پیش‌رفته است. البته بانک مرکزی در این باره سیاست حرکت چراغ خاموش را در پیش گرفته و اطلاعات دقیقی از آنچه در فرآیند ادغام بانک‌ها گذشته، بروز نداده است.

    فرآیند ادغام بانک‌ها

    بانک مرکزی به منظور ساماندهی نظام بانکی و کوچک‌سازی بانک‌ها کار ادغام بانک‌ها را آغاز کرد و در این راستا شرایط را به گونه‌ای پیش برد که ۵ بانک و موسسه اعتباری مرتبط با نهادهای نظامی در بانک سپه ادغام شوند و این بانک‌ها و موسسات عملیات نظام بانکی را تحت یک مدیریت واحد پیش برند. اما به موازات کارهای لازم در حوزه نظام بانکی در مورد ادغام بانک‌ها به لحاظ حاکمیتی، موضوع نقل و انتقال سهام بانک‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت به گونه‌ای که بر اساس مجوز شورای عالی بورس، سهام بانک‌های ادغامی هم باید منتقل می‌شد.

    شاپور محمدی که در آن روزها رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود اعلام کرد که انتقال سهام افرادی که سهامدار بانک‌های ادغام شده در بانک سپه هستند با حداکثر قیمت اسمی یا قیمت قبل از بسته شدن نماد، انجام می‌شود و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آن به نفع سهامداران است. وی همچنین اشاره کرده بود که هر فردی که تمایل داشته باشد می‌تواند سهام خود را به نهادهای دارای مجوز منتقل کند.

    رئیس سازمان بورس بیان کرد که  فرم‌هایی طراحی شده برای این نقل و انتقال‌ها در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد و آنام با اختیار خودشان می‌توانند سهام خود را واگذار کنند و در صورت عدم تمایل به انجام این کار، باید منتظر کار کارشناسی دادگستری باشند که بررسی‌های لازم را در خصوص سود و زیان این بانک‌ها انجام می‌دهد و پس از تصمیم‌گیری، هر حقوقی که به این افراد تعلق بگیرد را به آن‌ها ارائه می‌کند.

    اخبار و مطالب منتشر شده

    عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به این نکته اشاره کرده است که ناترازی بانک‌ها از دو دهه قبل شکل گرفته و یک روزه و یک ماهه و یک‌ساله نمی‌توان آن را رفع کرد؛ اما اقدامات موثری در این زمینه شروع شده و موسسات مالی غیرمجازی که در سال‌های ۹۵ و ۹۶جمع شده بودند، اکنون سامان یافته و برخی از موسسات ناتراز نیز با انتخاب سرپرست، سامان‌دهی شده‌اند.

    با توجه به اینکه ماه‌ها است که هیچ گزارش رسمی نه از سمت بانک مرکزی و نه از سوی بانک سپه بعنوان پذیرنده بانک‌های ادغامی اعلام و منتشر نشده است، بنظر می‌رسد که بانک مرکزی در رابطه با ادغام بانک‌های نظامی، سیاست چراغ خاموش را در پیش گرفته است.

    به گفته یک مقام مسئول در نظام بانکی، سیاست بانک مرکزی این است که در نهایت آرامش و به دور از هیاهوی رسانه‌ای پیش رود؛ به این معنا که شرایط به نحوی پیش خواهد رفت که تا زمانی که کار به سرانجام نهایی نرسد، اعلام رسمی در مورد آن صورت نگیرد.

     همتی در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرده است که کار ادغام بانک‌های نظامی تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته است؛ این خبر آخرین و معتبرترین خبر منتشر شده در خصوص ادغام بانک‌های نظامی و روند سپری شدن مراحل آن می‌باشد.

    این مقام مسئول افزود: البته ۲۰ درصد باقی‌مانده از جمله برنامه های مهم و بخش حائز اهمیت ادغام بانک‌ها است که باید با دقت عمل بیشتری پیش رود؛ پس ممکن است که این ۲۰ درصد حتی زمان کمی هم به طول نینجامد تا کار ادغام بانک‌های نظامی را در بانک سپه به منزل نهایی برساند.