• ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • کاهش قابل توجه قیمت خودرو در پی شیوع کرونا

    کاهش قابل توجه قیمت خودرو در پی شیوع کرونا

    بازار خودرو که در ماه‌های اخیر شیب صعودی را در پیش گرفته بود، حالا دچار رکودی عمیق شده است. بسیاری از صاحبان خودرو که تور خود را برای بازار شب عید پهن کرده و توانسته بودند که قیمت پراید را تا ۷۰ میلیون تومان بالا ببرند، اکنون هیچ متقاضی را در بازار نمی‌بینند. این کاهش قابل توجه قیمت خودرو در پی کرونا، کاسبی آنها را نیز کساد کرده‌است.

    پراید ۱۱۱ قبل از شیوع کرونا از مرز ۷۰ میلیون تومان عبور کرده بود و قصد کوتاه آمدن هم نداشت، چراکه واسطه‌گران و دلالان حساب ویژه‌ای روی روزهای خاص آخر سال باز کرده بودند و به نظر می‌رسید که قیمت‌های نجومی‌تری برای خودروهای پرتقاضا در نظر بگیرند. حال کرونا یقه بازار خودرو را هم گرفته است؛ چنانکه همان پراید ۱۱۱ حالا تا ۳۶ میلیون تومان کاهش داشته است. دیگر محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز مسیر پراید ۱۱۱ را در پیش گرفته‌اند.

    در روزهای پایانی سال پراید ۱۳۱ سفید به ۵۹ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ سفید ۶۳ میلیون تومان، تیبا ۲ سفید ۷۵/۵ میلیون تومان، ساینا ساده ۷۵ میلیون تومان، ساینا اتوماتیک ۹۳ میلیون تومان و کوئیک دنده‌ای ۸۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند. محصولات ایران خودرو نیز وضعیت بهتری ندارند. در هفته جاری هر دستگاه سمند ال ایکس ۱۰۲/۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۹۵ میلیون تومان، پژو پارس ال ایکس ۱۳۴ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده ۹۹ میلیون تومان قیمت خورده‌اند.

    به نظر می‌رسد این روند کاهشی قیمت خودرو در دو گروه خودروسازی ادامه داشته باشد. زیرا چنانکه وزیر بهداشت و درمان هم اعلام کرده است هفته جاری پیک شیوع کرونا در ایران به حساب می‌آید. در چنین شرایطی بیشتر مردم به قرنطینه خانگی خودخواسته رفته‌اند و حتی برای خرید اقلام غذایی کمتر پیش می‌آید که از خانه بیرون بروند. حال چه برسد برای خرید خودرو که پیش از این هم به دلیل قیمت‌های نجومی تقاضای خاصی برای آن وجود نداشت.

    در مجموع، بررسی قیمت‌های بازار حاکی از آن است که پس از شیوع کرونا در ایران قیمت خودروهای داخلی بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان افت داشته است که کاهش قابل توجه در قیمت خودروهای داخلی است. خودروهای مونتاژی نیز در این مدت کاهش قیمت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند. حال باید دید ویروس کرونا چه زمانی به طور کامل مهار می‌شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا زمانی که اخبار پیرامون این بیماری در کشور وجود داشته باشد، بعید است که رکود هم از بازارهای ایران رخت بربندد.