• ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • سرعت گیری کاهش قیمت مسکن در سال پیش رو

    سرعت گیری کاهش قیمت مسکن در سال پیش رو

    کارشناسان اقتصادی معتقدند در سال پیش رو شاهد سرعت گیری کاهش قیمت مسکن خواهیم بود که عمده ترین دلیل آن ناتوانی متقاضیان مصرفی در پرداخت قیمت های رایج در بازار است.

    کرونا همه بازارهای کشور را به رکود برده است؛ اما مشاهدات حاکی از آن است که برخی از دلالان و واسطه‌گران با ترفندهای متفاوت، سعی در کشاندن خریداران از خانه‌های خود به بیرون با ترفند «بعد از عید همه چیز گران می‌شود» دارند.

    به نظر می رسد مردم به ‌طور موقت تا پایان یافتن این شرایط و بازگشت به وضعیت عادی به لحاظ سلامتی تصمیم گرفته‌اند تقاضای خرید یا فروش مسکن خود را به تعویق بیندازند. شاید همین موضوع باعث شده که برخلاف روال هر ساله بازار معاملات مسکن، حجم خرید و فروش مسکن در هفته‌های پایانی سال با کاهش مواجه شود.

    با این وجود بسیاری از فروشندگان حاضر نیستند حتی در شرایط فعلی که بازار مسکن تحت تاثیر کرونا با افت مواجه شده و معاملات تقریبا قفل شده است، نرخ‌های پیشنهادی را پایین بیاورند. آنها به امید این‌که در سال آینده خانه‌های خود را با قیمت بالاتر خواهند فروخت، برای فروش ملک دست نگه داشته‌اند. شاید همین موضوع باعث شده که برخلاف بازار خودرو که شیوع بیماری کرونا، کاهش قیمت‌ها را به‌دنبال داشت، اما در بازار مسکن کاهش قیمتی رخ نداده است؛ اگرچه برخلاف بهمن‌ماه گذشته افزایش قیمتی نیز اتفاق نیفتاده است.

    در این وضعیت، مشاوران املاک پیش‌بینی ادمه رکود در بازار مسکن در سال آینده را دارند.

    حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درخصوص پیش‌بینی وضعیت قیمت مسکن در سال ۹۹ می‌گوید: بازار مسکن در فروردین ماه سال آینده به دلیل تعطیلی بازارها ثبات خواهد داشت، اما در اردیبهشت ماه قیمت‌ها خود را پیدا خواهد کرد و در خردادماه قیمت مسکن به نوعی خود را به خوبی نشان خواهد داد.به اعتقاد وی، آنچه که مشخص است، این‌ است که افزایش قیمت مسکن در سال ۹۹ در حد زیر خط تورم خواهد بود و این به معنای آن  است که اگر خط تورم ۳۰ درصد باشد، قیمت مسکن بسیار پایین‌تر از این عدد یعنی در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد خواهد کرد.

    از سوی دیگر، حسین عبده‌تبریزی، اقتصاددان معتقد است در سال آینده با توجه به ناتوانی متقاضیان مصرفی در پرداخت قیمت‌های فعلی رایج در بازار مسکن، کاهش قیمت واقعی مسکن سرعت خواهد گرفت. به این معنا که قیمت اسمی مسکن ثابت مانده و یا بسیار کمتر از نرخ تورم عمومی افزایش خواهد داشت که در نهایت در میان‌مدت سبب می‌شود قیمت واقعی مسکن کاهش پیدا کند.
    براساس نظر عبده‌تبریزی، در سال آینده قیمت واقعی مسکن کاهش می‌یابد، نه قیمت اسمی مسکن

    سلمان خادم‌المله، کارشناس اقتصاد مسکن نیز می‌گوید: مدت‌هاست قیمت مسکن از تعادل عرضه و تقاضا خارج شده است. بدین معنا که تقاضای مصرفی به شدت سرکوب و بسیار کم شده است.
    به باور او، قیمت مسکن در تهران به حدود ۱۴ میلیون تومان در هر مترمربع رسیده و اگر متوسط درآمد خانوارهای متوسط را ۴ تا ۵ میلیون تومان در ماه فرض کنیم، ده‌ها سال طول می‌کشد تا یک خانواده بتواند خانه میان متراژ در یک جای متوسط تهران خریداری کند.
    این کارشناس اقتصاد مسکن عنوان می‌کند: وجوهی که هم‌اکنون به بخش مسکن می‌آید، ناشی از سرمایه‌گذاری است. چون با این وضعیت بدترین کار نگه داشتن پول نقد است. ممکن است بعد از افت بازار سرمایه، ‌بخشی از منابع به بازار مسکن حرکت کند، ولی به معنای تقاضای مصرفی و رشد قیمت نخواهد بود.
    به اعتقاد وی، نهایت افزایش قیمت مسکن برای سال ۱۳۹۹ معادل نرخ تورم عمومی است.