• ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صنعت گردشگری ایران در آستانه ورشکستگی

    صنعت گردشگری ایران در آستانه ورشکستگی

    به طور کلی صنعت گردشگری ایران در نیمه دوم سال ۹۸ بنا به دلایل زیادی روزهای بدی را سپری کرده و اینک شیوع این بیماری مسری، مزید بر علت شده تا صنعت گردشگری ایران در آستانه ورشکستگی قرار گیرد.

    آنچه دست اندرکاران صنعت گردشگری در سرتاسر جهان را با نگرانی مواجه می‌کند اظهارات مرکز اطلاع رسانی اقتصادی هوشمند است که خاطرنشان می کند شیوع کرونا ویروس و نگرانی‌های ناشی از آن، در آینده نزدیک پایان نمی‌یابد و این موضوع باعث خواهد شد، بسیاری از گردشگران سفر خود را برای مدت نامعلومی به تاخیر بیندازند.

    از فرودگاه‌های کشورهای مختلف تا جاذبه‌های گردشگری و تفریحی، همه و همه تحت تاثیر معضلی با نام ویروس کرونا هستند. مطمئنا یکی از بخش‌های زیان‌دیده در پی شیوع ویروس کرونا در دنیا، صنعت گردشگری است. این مسئله به اندازه‌ای جدی می‌باشد که بسیاری از مرزهای زمینی و هوایی بر روی برخی از کشورها بسته، تعداد خیلی زیادی از موزه‌ها به صورت موقت تعطیل و حتی برگزاری مسابقات مختلف بین‌المللی و اروپایی همچون لیگ اروپا و مسابقات سری آ ایتالیا که گردشگران زیادی برای تماشای این مسابقات از نزدیک به استادیوم‌ها می روند به تاریخ دیگری موکول شده‌اند.

    اما موضوع مهم در این رابطه، تاثیر ویروس کرونا در صنعت گردشگری کشورها تا سال ۲۰۲۱ نیز می باشد که بسیاری از دولتمردان، کارشناسان گردشگری و کارکنان این حوزه را نگران کرده است. البته در ایران هنوز مشخص نیست که تا نوروز ۹۹ چه اتفاق خواهد افتاد و شیوع ویروس کرونا تا چه اندازه پیش خواهد رفت؛ صنعت گردشگری هم که چشم امیدش برای جبران خسارت‌های سالیانه به نوروز ۹۹ بود به صورت کامل ناامید شده و در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

    تاکنون برخی شرکت‌های گردشگری اعلام ورشکستگی کرده‌اند و برخی دیگر به اقداماتی چون تعدیل نیرو و فروش زیرساخت‌های خود روی آورده‌اند. در صورتی که امکان تمرکز بر امن سازی مقاصد گردشگری و با برنامه‌ریزی منسجم، هوشمندانه و اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی در مقاصد گردشگری، حداقل شرایط برای انجام مدیریت شده برخی سفرهای نوروزی و گردشگری فراهم می‌شد؛ شاید تمهید این اقدامات حداقلی، روزنه امیدی می‌شد برای صنعت گردشگری کشور در این روزهای کلیدی و حیاتی پایان سال و امکان تنفس برای فعالان این حوزه فراهم می شد و از این شرایط نزدیک به ورشکستگی نجات می‌یافتند.