• ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • بازار ارز در ۲۳ آذر و ناکامی نوسان‌گیران دلار

    بازار ارز در ۲۳ آذر و ناکامی نوسان‌گیران دلار

    دیروز(۲۳آذر)، قیمت دلار چهارمین کاهش متوالی خود را نیز تجربه کرد و به سوی مرز ۱۲ هزار و ۵۵ تومانی حرکت کرد.

    در ابتدای روز شنبه نوسان‌گیران با هجوم خود به بازار و افزایش خریدها، موفق شدند قیمت دلار را به مرز ۱۳هزار تومان برسانند اما پس از مدتی، شاخص ارزی ۱۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد. در آغاز روز و با افزایش کوتاه‌مدت قیمت دلار، این تصور در برخی معامله‌گران ایجاد شد که بازار کف قیمت خود را پیدا کرده‌است و به‌دنبال بازگشت به سطوح بالاتر قیمتی می‌باشد. از اواسط روز دلار حرکت کاهشی خود در کانال ۱۲ هزار تومانی را آغاز کرد و با تغییر مسیر حرکت خود، نوسان‌گیران را متعجب کرد.

    به گفته برخی فعالان بازار ارز، نوسان‌گیران  از روز جمعه و با معاملات پشت‌خطی سعی در بالابردن قیمت دلار داشته‌اند تا بتوانند با جوسازی زمینه را برای افزایش قیمت دلار تا بالای مرز ۱۳ هزار تومانی فراهم کنند و پس از آن با فروش ارزهای خود بخشی از ضرر خود را پوشش دهند. در واقع افت ناگهانی دلار از کانال ۱۴هزار تومانی و عقبگرد غیرمنتظره از کانال ۱۳هزار تومانی بسیاری از معامله‌گران را دچار زیان کرد. در نتیجه معامله‌گران تلاش کردند تا بالابردن مقطعی قیمت بخشی از ضرر خود را جبران کنند.

    افزایش ابتدای روز به نوعی آزمون بازار توسط نوسان‌گیران نیز بود. اگر به‌دنبال این افزایش، تقاضای خاصی وارد بازار می‌شد، به احتمال زیاد دیگر فروشنده نمی‌شدند. بر اساس این دیدگاه، برخی معامله‌گران باور داشتند که بازار ارز وارد دوره ثبات شده‌ و روند افزایشی شاخص ارز به پایان رسیده‌است.

    بطور کلی می‌توان گفت بازگشت دلار از سقف روزانه روز شنبه انتظارات برخی معامله‌گران را تغییر داد.این در حالی است که عده‌ای از معامله‌‌گران همچنان امید دارند با ادامه تقاضای فصلی و نزدیک شدن ماه ژانویه، دلار به مسیر افزایشی خود بازگردد.

    قیمت سکه متأثر از تحرکات بازار ارز

    بررسی رفتار سکه در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که قیمت سکه بیشتر از روند‌ طلای جهانی ، تحت تأثیر معاملات بازار ارز بوده‌است. قیمت سکه در ابتدای روز شنبه در واکنش به افزایش قیمت دلار، صعودی شد و در ادامه روز با کاهش قیمت دلار، قیمت این فلز گرانبها نیز راه کاهشی در پیش گرفت.

    در ساعت ۴ بعدازظهر، سکه تمام بهار آزادی در معاملات عمده با قیمت ۴ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۷۰ هزار تومان کمتر از نرخ بسته‌شده روز پنج‌شنبه بود.