• ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • کاهش ۳۵ درصدی صادرات ایران

    کاهش ۳۵ درصدی صادرات ایران

    محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: همانطور که پیش از این نیز قابل پیش‌بینی بود، شیوع کرونا پس از تهدید کردن سلامت، در گام دوم به سراغ اقتصاد خواهد رفت و از این رو آمارهای گمرک نشان می‌دهد که صادرات ایران در دو هفته ورود کرونا در مقایسه با دو هفته پیش از آن، کاهش ۳۵ درصدی و در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهشی ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

    رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: بسیاری از کشورها مثل ترکمنستان مرز خود را بستند و عراق نیز اعلام کرد به مدت یک هفته مرز خود را خواهد بست و به دلیل اینکه حجم صادرات ما به عراق زیاد است بر حجم صادرات اثر خواهد گذاشت. وی درباره تاثیر کرونا بر صادرات کشور اظهار کرد: طی دو هفته اخیر نسبت به دو هفته قبل کاهش ۳۵ درصدی صادرات را داشته‌ایم و نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ نیز صادرات ۲۰درصد کاهش داشته است.

    وی گفت: برای حمایت از صادرات دولت یکسری مصوبات مانند تعویق پرداخت اقساط تسهیلات بانکی، لغو برگزاری هیات‌های حل اختلاف مالیاتی و موکول شدن آن به سال ۹۹، تمدید معافیت‌های سازمان مالیاتی تا فروردین ماه و همچنین گمرک یکسری شرایط را برای ورود موقت در نظر گرفته و تمدید کرده که البته این موارد روی کاغذ انجام شده است.

    لاهوتی با بیان اینکه بسته حمایتی ضرر و زیان صادرکنندگان و بست های که ضرر صادرکنندگان را جبران کند هنوز ابلاغ نشده است تصریح کرد: ضمن اینکه درباره استمهال تسهیلات نیز شعب بانکی عنوان می‌کنند هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده و لازم الاجرا نیست. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: بیشتر موضوعاتی که مطرح شده در حد نظر و بیان مصوبات بوده و اینکه چه زمانی اجرایی شود مشخص نیست، امیدواریم اگر قرار بر حمایت است، زودتر اجرایی شود تا صادرکنندگان با آرامش بیشتر به فعالیت بپردازند.

    وی با بیان اینکه شرایط تحمیلی ویروس کرونا به اقتصاد کشور شرایط ناخواسته‌ای است بیان کرد: پیشنهاد کردیم شرایط مرز به صورت آنلاین به صادرکنندگان اطلاع داده شود تا صادرکنندگان براساس شرایط تصمیم بگیرند و بی جهت کالا صادر نکنند و یا مطمئن باشند در صورت صادرات کالایشان از مرز رد می‌شود این موضوع به کاهش خسارت کمک می‌کند.