• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو

    واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس گفت: دولت سهام خود را در سایپا و ایران خودرو واگذار می‌کند. وی با اشاره به این که یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو، شرکت‌های خودروسازی هستند، گفت: یکی از برنامه‌های ما واگذاری سهام دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا است که مجوز آن را هم دریافت کرده‌ایم و برنامه آن را در دستور کار داریم.

    رضا رحمانی در جلسه علنی مجلس در پاسخ به سوال امیر خجسته نماینده مردم همدان مبنی بر «علت عدم کاهش تلاطم‌های فعلی در عرصه خودرو و عدم توجه به حل مشکل قیمت‌های کاذب»، گفت: در آبان ماه سال گذشته آمار تولید خودرو بسیار پایین بود و حدود یک سوم تولید خودرو فعلی بود و اکثر تولیدات خودرو هم ناقص بودند و به پارکینگ می‌رفتند. با اقداماتی که ما برای ساماندهی صنعت خودرو انجام داده‌ایم، تولید خودرو به ۴۰۰۰ دستگاه در روز رسیده‌ است.

    همچنین یکی از مشکلات در آن برهه، پیش‌فروش خودرو بود و حدود یک میلیون خودرو پیش‌فروش شده بود و خودروسازان بابت آن ۲۴ هزار میلیارد تومان از مردم گرفته بودند درحالی که تولید خودرو تقریبا تعطیل بود و بدهی خودروسازان بسیار زیاد بود; به گونه ای که این خودروسازان فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار بودند.

    سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار خودرو به علت ناقص بودن در پارکینگ بودند اما بخش قابل توجهی از قطعات این خودروها در داخل تولید شد و بخش کمی هم وارد شد و امروز تعداد خودروهای ناقص به کمتر از ۱۰ هزار خودرو رسیده است و اکثر قطعات خودروها امروز ساخت داخل شده است.

    امیر خجسته نماینده مردم همدان در ادامه جلسه گفت: دغدغه اصلی بنده این است که چرا دولت برنامه‌ای برای واگذاری شرکت‌های خودروسازی داخلی به بخش خصوصی ندارد و دولت تا چه زمانی می‌خواهد بر صنعت خودرو مدیریت کند. دولت در سایپا ۱۴ درصد و در ایران خودرو ۱۷ درصد سهام دارد که باید سهام خود را در شرکت‌های خودروسازی واگذار کند.

    خجسته افزود: با واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی، خودروهای ضعیف و کم کیفیت از صحنه خارج می‌شوند. وی در پایان جلسه از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست که واگذاری شرکت‌های سایپا و ایران خودرو را در دستور کار قرار دهند و بر این اساس با توضیحات وزیر قانع شد.