• ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • صندوق بین‌المللی پول و واکنش آن به همه‌گیر شدن ویروس کرونا

    صندوق بین‌المللی پول و واکنش آن به همه‌گیر شدن ویروس کرونا

    با شیوع ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان، کریستیالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در این‌باره بیان کرد: ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که مردم به‌دلیل کمبود منابع پولی، جان خود را از دست نمی‌دهند.

    صندوق بین‌المللی پول پیشنهادهایی را مقابل دولت‌ها قرار داده تا بتوانند با پیامدها و آثار اقتصادی ویروس کرونا مقابله کنند. از آنجایی که انجام و به‌کارگیری این پیشنهادات نیازمند منابع مالی است، این صندوق برای وام‌دهی به کشورهای درگیر با این ویروس نیز اعلام آمادگی کرده است.

    صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا چند پیشنهاد را مطرح می‌کند؛ اولین پیشنهاد، تخصیص منابع جمع‌آوری‌ شده توسط دولت ملی به دولت‌های محلی به منظور تجهیز کلینیک‌های سیار و بسیج کادر پزشکی است. این مبالغ صرف پیشگیری، شناسایی، کنترل، درمان و مهار ویروس می‌شود و خدماتی را به مردمی که به ناچار در قرنطینه قرار دارند و نیز کسب‌وکارهای آسیب دیده ارائه می‌دهد.

    پیشنهاد دوم این صندوق، فراهم کردن نقدینگی هدفمند موقتی برای افراد و بنگاه‌هایی است که با شیوع این ویروس، بیشترین آسیب را دیده‌اند. در ادامه این صندوق روش فرانسه، ژاپن و کره‌جنوبی را پیشنهاد می‌دهد که برای مهار بیماری، یارانه‌هایی را برای افرادی که از محل کار خود مرخصی گرفته‌ و در خانه هستند یا افرادی که به‌طور مستقیم بیمار شده و خود را قرنطینه کرده‌اند، تخصیص داده‌اند.

    یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی این صندوق، فراهم کردن بخشودگی مالیاتی برای مساغلی است که با توجه به شرایط موجود توانایی پرداخت مالیات را ندارند؛ همچون چین که تسهیلات مالیاتی برای بنگاه‌های مناطق آسیب‌پذیر و بخش‌های حمل‌ونقل، گردشگری و هتل‌داری را در نظر گرفته است.

    آخرین پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول نیز تدوین برنامه‌ای برای استمرار کسب‌وکارهاست و به سازمان‌های مختلف توصیه می‌کند سرویس‌های مبتنی بر ابزارهای الکترونیک را برای مراجعه‌کنندگان خود توسعه دهند.

    واکنش صندوق به درخواست وام ایران

    جورجیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول در کنفرانس خبری که با حضور دیوید مالپس، رئیس بانک جهانی برگزار شد درباره کمک‌های مالی این صندوق گفت: بسیاری از اعضای صندوق، از جمله کشورهایی که نظام بهداشت و درمان ضعیف و فضای سیاسی نامساعد دارند و نیز کشورهای صادرکننده‌ی کالاهای تجاری، در معرض ریسک قرار دارند. وی همچنین به ابراز نگرانی درباره کشورهای کم‌درآمد و اعضای آسیب‌پذیر صندوق پرداخت؛ چرا که در این کشورها به دلیل رشد بالای هزینه‌های اقتصادی و انسانی ناشی از گسترش ویروس، نیازهای به سرعت افزایش می‌یابند.

    اخیراً عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی و محمدجواد ظریف خبر از درخواست ایران برای استقراض ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول داده‌اند و باید دید واکنش این نهاد بین‌المللی به درخواست ایران چه خواهد بود.

    برخی گمانه‌زنی‌ها قرارگیری ایران در لیست سیاه FATF یا بیانیه اقدام متقابل و نیز تحریم‌های بانکی را مانعی برای دریافت این وام می‌دانند و برخی دیگر، آن را در ردیف کمک‌های بشردوستانه و خارج از دایره تحریم‌ها عنوان می‌کنند.