• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بازار بورس- مسیر خطرناک صعود تا کجا ادامه دارد؟

    بازار بورس- مسیر خطرناک صعود تا کجا ادامه دارد؟

    شاخص کل در بازار بورس امروز (سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸) با ۲ هزار و ۳۸۳ واحد افزایش  به رقم ۳۴۶ هزار و ۸۷۰ واحد رسید.
    براساس معاملات امروز بیش از چهار میلیارد و ۸۹۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۶ هزار و ۳۴۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.
    شاخص کل (هم وزن) نیز به ۱۱۰ هزار و ۲۴۳ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) به ۷۳ هزار و ۶۴۶ واحد رسید.

    در حالی که فولاد مبارکه (فولاد)، مخابرات (اخابر)، فولاد خراسان (فخاس) و کشتیرانی (حکشتی) بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند؛ گروه مپنا (رمپنا)، نفت و گاز پارسیان (پارسان) و معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگهر) از جمله شرکت‌هایی بودند که افت شاخص بورس را رقم زدند.
    گروه بانک در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون برگه سهم به ارزش یک هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

    شاخص فرابورس نیز با رشدی بیش از ۴۴ واحد  بر روی کانال ۴ هزار و ۵۲۸ واحد ثابت ماند. معاملات امروز فرابورس شامل ۱ میلیارد و ۸۱۷ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۱۵ هزار و ۶۲ میلیارد ریال شد.

    در بین تمامی نمادها، نماد پتروشیمی مارون (مارون)، سنگ گهرزمین (کگهر)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب) و پالایش نفت لاوان (شاوان)، بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص این بازار داشتند. در مقابل، صنایع کاغذ پارس (چکاپا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و بیمه کوثر (کوثر) مانع از رشد بیشتر این شاخص شدند.

    صعود خطرناک و احتمال انفجار حباب‌های بازار

    صعود بازار بورس در حالی ادامه دارد که که برخی کارشناسان روی خوشی به این وضعیت نشان نمی‌دهند. بورس تهران به رشد خود ادامه داد و شاخص کل هم‌وزن شتاب بیشتر خود را در مسیر صعودی حفظ کرد. کوچک‌ترهای بازار در بورس، فرابورس و به خصوص در بازار پایه بی‌پروا رشد می‌کنند و از خطوط قرمز هشدار نیز عبور کرده‌اند. با وضعیت کنونی تعادل قیمت‌های نسبی در بازار سهام از تعادل خارج شده است و با این وضعیت می‌توان دو مسیر را برای بازار متصور بود.

    زمانی‌که ارزش معاملات خرد بورس تهران به بیش از دو هزار میلیارد تومان می‌رسد با ظرف کوچک بورس تهران میزان هیجان در معاملات به حدی بالا خواهد رفت که هیچ منطقی را نباید در معاملات دنبال کرد. نقدینگی عطش کسب سود دارد و هر روز نیز بر این عطش افزوده می‌شود. شاید اصلا بتوان این موضوع را بررسی کرد که رشد ارزش معاملات بازار سهام در تابستان تا چه حد بر جهش نقدینگی کشور در تابستان اثرگذار بوده است. به هر حال نقدینگی عطشی وصف‌نشدنی دارد و این وضعیت از همیشه ترسناک‌تر است. واقعا نمی‌توان در واژه دیگر معاملات این‌ روزهای برخی از نمادهای در بازار سهام کشورمان را توصیف کرد. در شرایط کنونی یا حبابی سنگین در بسیاری از نمادهای کوچک‌تر نهفته است که متلاشی شدن آن‌ها به معنای ضربه به بدنه بازار سرمایه و همچنین زیان سنگین عده زیادی از معامله‌گران است یا این‌که اقتصاد کشور مسیری را باید طی کند که قیمت‌های کنونی سهام را توجیه کند.

    در شرایط فعلی بسیاری از نمادهای کوچک بازار حباب دارند. شاید برای شما این موضوع باورپذیر نباشد اما واقعیت همین است. در چنین شرایطی قیمت‌های نسبی سهام کاملا از هم گسسته است. با این وضعیت برای مثال یا باید قیمت برخی از نمادهای سیمانی، دارویی، غذایی، سرمایه‌گذاری، گروه کاغذ یا نمادهای بازار پایه ریزش داشته باشد تا تعادل دوباره قیمت‌های نسبی را شاهد باشیم یا این‌که بنا است که سهام شرکت‌های بزرگ بورس تهران رشد کنند و این فاصله قیمتی ایجادشده را جبران کنند.