• ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • نفت منفی از دروغ تا واقعیت

    نفت منفی از دروغ تا واقعیت

    دوشنبه شب قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با بدترین اتفاق در تاریخ خود روبرو شد که نسبت به شروع معاملات با بیش از ۲۹۲ درصد افت وارد محدوده منفی شد. تا با پدیده‌ای به نام نفت منفی روبه‌رو شویم. محدوده منفی به این معناست که تولیدکننده، به ازای تحویل هر بشکه نفت، مبلغی را هم به خریدار (تحویل گیرنده) پرداخت می‌کند. در حالی که قراردادهای آتی نفت در انتهای دوره معاملاتی قرار داشت و دارندگان قرارداد باید نفت را می‌فروختند اما خریداری وجود نداشت.

    در سایه شیوع ویروس کرونا تقاضا برای نفت در بازار جهانی به شدت کاهش یافته و شرکت ها برای ادامه فعالیت خود و به امید بهبود اوضاع در روزهای پسا کرونا، به انبار کردن نفت حتی در نفتکش ها روی آورده و حتی نفتکش های کوچک را برای انبار نفت در سواحل امریکا اجاره می کنند. حالا ظرفیت این انبارها تمام شده و شرکت ها مجبور هستند به خریداران برای بردن نفت مازاد خود، حتی تا بشکه ای چند ده دلار پول بدهند.

    توضیح منفی شدن قیمت نفت به زبان ساده:

    کالاها در بورس کالا پیش‌فروش می‌شوند. به طور مثال نفت برای سه ماه دیگه پیش‌فروش می شود. تا آن زمان، خریدار می تواند نفتی که خریده و سررسید تحویلش سه ماه دیگه است در بورس بفروشد. اگه تا سررسید نفروشد، موقع سررسید باید کالایی که خریده را تحویل بگیرد. حالا که زمان تحویل نفت‌های فروخته شده با سررسید ماه می نزدیک شده، انبار خریدار جا ندارد و اگه نفت را تحویل بگیرد جا ندارد که ذخیره کند. در نتیجه حتی حاضر است با قیمت صفر و حتی در شرایطی با پرداخت مبلغی چیزی که خریده را تحویل دهد .سوال: چرا باید با قیمت صفر بفروشد؟ چرا همینطور تحویل نگیرد و نگه ندارد؟ چون این امر هزینه انبارداری دارد. در نتیجه حتی ممکن است با قیمت منفی نفت خریداری شده را تحویل دهد . مثلا یک دلار روی هر بشکه برایش ضرر کمتری دارد تا چند دلار هزینه انبارداری به ازای هر بشکه.

    البته وضعیت بازار نفت آن چیزی که فکر می‌کنید نیست. اگر دقت کنید فقط قیمت وست تگزاس اینترمدیت به منفی سقوط کرده در حالیکه قیمت نفت برنت و سبد اوپک خیلی بالاتر است که دلیل آن بطور خلاصه این است: نفت عمدتا دربازارهای بورس پیش‌فروش می شود. قیمتی که الان به عنوان وست تگزاس منتشر می شود در واقع قیمت قرارداد پیش‌خرید است که موعد تحویلش ۲۱ آوریل یعنی همین روز سه‌شنبه است و نوع قرارداد اینطور است که باید بصورت فیزیکی تحویل شود.