• ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • تغییر در تقاضای انرژی پس از بهبود همه‌گیری کرونا

    تغییر در تقاضای انرژی پس از بهبود همه‌گیری کرونا

    براساس جدید ترین تحلیل محققان، پس از بهبودی همه‌گیری کرونا، تقاضای انرژی در دنیا با کاهش ۶ درصدی روبه رو خواهد شد که بیشترین افت در هفتاد سال اخیر خواهد بود. همچنین در مقایسه اثر کرونا بر تقاضای انرژی و اثر بحران مالی سال ۲۰۰۸ متوجه می‌شویم ویروس کرونا  ۷ برابر بیشتر از بحران ۲۰۰۸ بر تقاضای انرژی موثر خواهد بود.

    آمارها و تحقیقات نشان دهنده آن است که بحران کرونا فراتر از تاثیراتش بر سلامت جهانی، اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده و مسلما مصرف انرژی نیز از این بحران متاثر خواهد شد. تجزیه و تحلیل داده‌های روزانه از ابتدای شیوع کرونا تا اواسط آوریل نشان می‌دهد، کشورهایی که در حالت قرنطینه کامل هستند، به طور متوسط ​​۲۵ درصد کاهش تقاضای انرژی در هفته را تجربه می‌کنند و کشورهایی که در قرنطینه جزئی هستند، مصرف  ۱۸ درصد کاهش می‌یابد.

    این درحالی است که بررسی داده‌های جمع آوری شده برای ۳۰ کشور تا ۱۴  آوریل، که بیش از دو سوم تقاضای جهانی انرژی را شامل می‌شود، نشان می‌دهد که میزان رکود تقاضا بستگی به مصرف و مدت قرنطینه دارد.

    به طور کل تقاضای جهانی مصرف انرژی ۳.۸ درصد در فصل اول سال جاری کاهش یافته و بیشترین تاثیر در ماه مارس سال جاری با اعمال محدودیت های قرنطینه ای دراروپا، آمریکای شمالی و دیگر نقاط منعکس شده است.

    در میان حامل های انرژیِ تقاضای ذغال سنگ با ۸ درصد کاهش نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ بیشترین کاهش تقاضا را تجربه کرده سه دلیل برای توضیح این وضعیت وجود دارد.

    چین کشوری که مهد اصلی ذغال سنگ در دنیاست در ابتدای بحران شدیدا درگیر کرونا شد و در پی کاهش قیمت نفت بنزین ارزان شد و رشد مداوم منابع تجدید پذیر تقاضای ذغال سنگ را به چالش کشید، البته نباید از افزایش دمای هوا نیز غافل شد.

    از سوی دیگر تقاضای نفت نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و درسه ماهه اول ۲۰۲۰ تقریبا ۵ درصد کاهش یافته که دلیل عمده آن تغییردر تقاضای بخش حمل و نقل است که ۶۰ درصد تقاضای جهانی را تشکیل می‌دهد و بخش عمده آن حمل و نقل هوایی است.

    با نگاهی متوجه می‌شویم تاثیر این ویروس بر تقاضای بنزین در حدود ۲ درصد بوده و اقتصادهای مبتنی بر گاز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ با این شدت تحت تاثیر قرار نگرفتند.

    البته از تقاضای برق نیز نباید غافل بود، برق نیز از کرونا بی بهره نبود و تقاضای برق نیز به دلیل اعمال قرنطینه، به طور قابل توجهی کاهش یافته است. تقاضای برق ۲۰ درصد یا بیشتر در طول دوره قرنطینه کامل در چندین کشور کاهش یافته است، زیرا میزان کاهش مصرف درفعالیت‌های تجاری و صنعتی بسیار فراتر از افزایش تقاضا دربخش مسکونی است.

    با بررسی این آمار و داده‌ها و وضعیت سال جاری میلادی، فرض‌هایی مطرح است که مطابق آن تاثیر اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای بر تحرکات و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی بر تقاضای انرژی موثر بوده و باعث کاهش آن می‌شود.

    نتیجه یکی از این سناریوها که توسط iea منتشر شده این است که تقاضای کل انرژی با کاهش ۶ درصدی در سال جاری روبرو خواهد شد این میزان بیشترین افت تقاضا در ۷۰ سال اخیر خواهد بود.

    براساس این گزارش کاهش کلی ۶ درصد همه حامل‌های انرژی به تفکیک زیر تحت تاثیر افت تقاضا قرار می‌گیرد:

     تقاضای نفت می‌تواند به طور متوسط ​​در طول سال ۹ درصد یا ۹ میلیون بشکه در روز کاهش یابد و مصرف نفت را به سطح سال  ۲۰۱۲ برگرداند. تقاضای ذغال سنگ می تواند ۸ درصد کاهش یابد، زیرا بخش عمده تقاضا برای برق در طول سال ۵ درصد کمتر خواهد بود.

     انتظار می‌رود تقاضای تجدیدپذیر به دلیل هزینه‌های پایین‌تر و دسترسی آسان‌تر افزایش یابد. اما طبق برآوردها برای سال ۲۰۲۰ تقاضای جهانی برق ۵ درصد کاهش می‌یابد  البته برای برخی مناطق  این کاهش تقاضا تا ۱۰ درصد نیز خواهد رسید. البته تقاضای انرژی هسته‌ای نیز به دلیل کاهش تقاضای برق کاهش می‌یابد.