• ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • انتظار رکود بزرگ دوم در سال ۲۰۲۰ با منفی شدن رشد اقتصادی آمریکا

    انتظار رکود بزرگ دوم در سال ۲۰۲۰ با منفی شدن رشد اقتصادی آمریکا

    فدرال رزرو پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی آمریکا در پایان سال ۲۰۲۰ به منفی ۶.۵ درصد برسد.در صورتیکه این پیش بینی به وقوع بپیوندد این بزرگترین انقباض اقتصادی آمریکا طی نیم قرن گذشته است. در سال ۱۹۴۶ میلادی، آمریکا بدلیل جنگ جهانی دوم رشد منفی ۱۱.۶ درصدی را تجربه کرده بود.

    همچنین فدرال رزرو در پیش بینی های خود آورده است، نرخ بیکاری ایالات متحده تا چند سال در سطح بالایی باشد و در انتهای سال جاری میلادی به ۹.۳ درصد برسد. جرومی پاول، سکاندار فدرال رزرو در کنار اینکه اعلام کرد بانک مرکزی هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارد، گفت: تا آنجا که این نهاد بتواند و هر مقدار که این بحران طول بکشد، فدرال رزرو تا بازگشت اقتصاد به شرایط عادی به اقدامات حمایتی خود ادامه خواهد داد.

    ثابت ماندن نرخ بهره

    روز چهارشنبه فدرال رزرو خبر مهمی داد. بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد نرخ بهره بدون تغییردر سطح صفر درصد باقی می‌ماند و متعهد شد که برنامه‌ها و سیاست‌های پولی محرک بی‌سابقه خود را تا زمانی که اقتصاد به سلامت از وقایع اخیر عبور کند، ادامه دهد در واقع این تعهد به معنای این است که شاید چند سال نرخ بهره ثابت بماند و تغییری نکند. پیش بینی اعضای فدرال رزرو در رابطه با نرخ بهره در افق زمانی بلند مدت نشان می‌دهد که هیچ افزایش نرخ بهره‌ای در سال ۲۰۲۱ رخ نخواهد داد. حتی برای سال ۲۰۲۲ نیز، اغلب زمام‌داران  فدرال رزرو بر این باورند که نرخ بهره در سطح کنونی باقی خواهد ماند.

    جرومی پاول در کنفرانس خبری روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ما به افزایش نرخ بهره فکر نمی‌کنیم، و حتی درباره فکر کردن به افزایش نرخ بهره هم فکر نمی‌کنیم!

    حمایت از رشد اقتصادی آمریکا تا زمان بازگشت به شرایط عادی

    فدرال رزرو هم چنین در بیانیه خود اعلام کرده است که همچنان به خرید اوراق خزانه و اوراق با پشتوانه رهنی حداقل با همان سرعتی که هم‌اکنون در جریان است، ادامه خواهد داد. این بانک اعلام کرده است تا زمانی که بازارها برای عملکرد خود به این اقدامات حمایتی نیاز دارند، نقدینگی به بازارها تزریق خواهد شد. البته رشد بی‌سابقه چاپ دلار و کاهش ارزش آن در بازار سبب شده تا کارشناسان هشدار دهند در صورت ادامه این روند جایگاه دلار به عنوان ارز مرجع جهانی متزلزل شود. در ادامه این بیانیه نوشته شده است که فدرال رزرو به دقت پیشرفت‌ها را تحت نظر دارد و آمادگی دارد تا برنامه‌های خود را با شرایط جدید هماهنگ کند. جرومی پاول سکاندار فدرال رزرو در این مورد افزود که این نهاد هر کاری که بتواند و تا هر زمانی که طول بکشد برای پشتیبانی از ریکاوری و به حداقل رساندن صدمات ویروس کرونا، انجام خواهد داد.

    سال ۲۰۲۰ در تاریکی و ابهام

    فدرال رزرو پیش‌بینی نموده است که نرخ رشد اقتصاد این کشور برای سال جاری میلادی به منفی ۶.۵ درصد برسد. در صورت صحت پیش بینی فدرال رزرو این نرخ رشد اقتصادی آمریکا از سال ۱۹۴۶ بی سابقه است. پس از جنگ جهانی دوم آمریکا با نرخ رشد منفی ۱۱/۶ درصد مواجه شد که ضربه بزرگی بر اقتصادش گذاشت. اما پس آن با گذشت ۷۴ سال، بزرگترین اقتصاد دنیا دیگر همچین رکودی را تجربه نکرد. حتی پس از بحران مالی در سال ۲۰۰۹، اقتصاد آمریکا تنها ۲.۵ درصد کوچک شد.به نظر می‌رسد این پیش‌بینی یکی از شاخص‌هایی باشد که عمق صدمات وارده از سوی ویروس کرونا به اقتصاد را نشان دهد. همچنین فدرال رزرو پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۲۱ رشد اقتصادی این کشور به ۵ درصد برسد که این مقدار بالاتر از میانگین رشد اقتصادی آمریکا است. از سوی دیگر این نهاد در اولین پیش‌بینی خود درباره وضعیت اقتصاد ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ گفت که انتظار دارد نرخ بیکاری در انتهای سال ۲۰۲۰ به ۹.۳ درصد برسد و برای مدت‌ها این نرخ در سطوح بالایی قرار داشته باشد، به این ترتیب که در پایان سال ۲۰۲۲ به ۵.۵ درصد برسد. همچنین فدرال رزرو پیش‌بینی کرد که در میانه این مسیر و در پایان سال ۲۰۲۱ نرخ بیکاری این کشور به ۶.۵ درصد کاهش پیدا کند.