• ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نگاهی به طرح حمایت معیشتی دولت

    نگاهی به طرح حمایت معیشتی دولت

    طرح حمایت معیشتی دولت که با هدف بازگشت درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین (در حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان در ماه) و بر مبنای تعداد اعضای هر خانواده (بعد خانوار) به اجرا گذاشته شده، تا کنون سه مرحله پرداخت را پشت سر گذاشته است.  مبلغ پرداختی در این طرح به خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزارتومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزارتومان بود که به صورت ماهانه و مجزا از یارانه پرداخت خواهد شد. با اجرای این طرح دولت  از این پس ماهانه سه پرداخت حمایتی شامل کمک‌های سازمان‌های حمایتی (کمیته امداد، بهزیستی و…)، یارانه و طرح حمایت معیشت را به خانوارهای هدف خواهد داشت.

    طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی به عنوان مرجع رسمی اطلاع‌رسانی و رسیدگی به اعتراض خانوارهایی است که در سه مرحله گذشته شامل این بسته حمایتی نشده‌اند.

    مشمولین حمایت معیشتی و درک متفاوت افراد از وضعیت خود و وضعیت جامعه

    احمدی میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اعلام اینکه حدود ۷۶ میلیون ایرانی با اجرای آزمون وسع واجد شرایط دریافت یارانه تلقی شده اند افزود: «کلیه افراد دریافت‌کننده یارانه که در سه دهک درآمدی بالا قرار نداشتند، در لیست مشمولان طرح حمایت معیشتی قرار گرفته‌اند.» میدری، تعداد افراد بهره‌مند از این طرح را ۶۰ میلیون نفر برآورد نمود. میدری در گفتگو خود در شبکه خبر علت اینکه افرادی خود را مستحق دریافت بسته می‌دانسته‌ اما مبلغی به حساب‌شان واریز نشده راتفاوت درک افراد از وضعیتشان با وضعیتی که در جامعه وجود دارد می‌داند. به عقیده وی از اینکه هر کسی با وضعیت اقتصادی‌اش در کجای جامعه و کدام دهک قرار می‌گیرد، درک مشترکی وجود ندارد.

    تلاش دولت در کاهش خطای شناسایی مشمولین

    کارشناس دفتر رفاه خانوار معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال گذشته و در مراسم رونمایی از سامانه رفاه ایرانیان از دسترسی دولت به ۴۰ بانک اطلاعاتی برای تشخیص و دهک‌بندی خانوار‌های کشور سخن گفته و مدعی شده بود که تعداد بانک‌های اطلاعاتی تا ۶۰ بانک افزایش خواهد یافت. به نظر می‌رسد دولت در تلاش است تا با افزایش تعداد بانک‌های اطلاعاتی امکان راستی‌آزمایی اطلاعات خانوار و کاهش خطا در شناسایی مشمولین طرح‌های حمایتی را با حداکثر دقت دنبال نماید.