• ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • رشد ۵۲ درصد درآمد خودروسازان علی‌رغم افت فروش در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹

    رشد ۵۲ درصد درآمد خودروسازان علی‌رغم افت فروش در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹

    صورت‌های مالی اعلام شده توسط سه خودروساز بزرگ به سازمان بورس نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، خودروسازان توانسته‌اند آمار تولید خود را افزایشی رقم بزنند. این در حالی است که ایران‌خودرو و سایپا، تولید خودروهای جدید خود (تارا و شاهین) را نیز آغاز کرده‌اند.

    بر این اساس سه خودروساز اصلی داخلی (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) طی ۹ ماهه امسال در مجموع ۶۲۸ هزار و ۵۴۷ دستگاه انواع محصولات سواری تولید کرده‌اند که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، رشد بیش از هفت درصدی را نشان می‌هد.

    طبق آمار، (ایران‌خودرو) همچون روال سابق با تولید ۳۴۲ هزار و ۱۷۳ دستگاه خودرو از ابتدای سال تا پایان آذرماه، همچنان بیشترین تیراژ تولید را به خود اختصاص داده است. این میزان تولید طی ۹ ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد تولید در این خودروسازی در مقایسه با ۹ ماه ابتدایی سال گذشته، رشد ۳۴.۴ درصدی کرده است.

    در دیگر خوروساز اصلی کشور (سایپا) نیز همچنان کاهش تولید طی مدت مذکور سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ دیده می‌شود. براساس صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ کشور ۲۵۶ هزار و ۱۸۵ دستگاه محصول در طول ۹ ماه امسال تولید کرده که ۱۶.۶ درصد افت تولید را نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی نشان می‌دهد.

    در گروه خودروسازی پارس‌خودرو نیز تیراژ تولید خودروهای سواری طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، روند صعودی اندکی داشته است. پارس‌خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور از ابتدای امسال تا پایان آذر، ۷۲ هزار و ۷۴۰ دستگاه محصول سواری تولید کرده که در مقایسه با ۹ ماهه سال گذشته، تنها ۵۹ دستگاه بر تعداد خودروهای سواری خود افزوده است.

    رشد هفت درصدی در مجموع تولید سواری‌های سه خودروساز اصلی طی ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته در حالی ایجاد شده است که بنابر آمار، سه خودروساز بزرگ کشور در آذر ماه نسبت به آبان، با افزایش تولید مواجه شده‌اند.

    طبق آمار اعلامی، در آذرماه امسال ۸۴ هزار و ۵۲۲ دستگاه محصول توسط سه خودروساز بزرگ کشور تولید شده که در مقایسه با آبان امسال رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.   ایران‌خودرو با توجه به تیراژ ۵۵ هزار و ۲۴۹ دستگاهی خود طی آذر ماه، حدودا ۳۵.۲ درصد افزایش تولید نسبت به آبان داشته است. سایپا نیز طی آذر سال جاری ۲۲ هزار و ۵۵۰ دستگاه محصول را به تولید رسانده‌ که در مقایسه با آمارتولید این شرکت در آبان ماه افزایش تولید ۱۸.۴ درصدی دیده می‌شود.

    در مقابل اما گروه پارس‌خودرو در نهمین ماه امسال شش هزار و ۷۲۳ دستگاه خودرو تولید داشته که در مقایسه با تیراژ تولید ماه پیش از آن، ۱۳.۸ درصدی افت تولید را تجربه کرده است.

    آغاز تولید تارا و شاهین

    آمار تولید خودروسازان طی ۹ ماهه امسال و اعلام صورت‌های مالی نشان می‌دهد که گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید محصول جدید “تارا” و گروه سایپا تولید خودرو جدید شاهین را آغاز کرده‌ است.

    طبق آمار در آذرماه سال جاری ۳۳ دستگاه تارا در ایران‌خودرو به تولید رسیده و باتوجه به اینکه تولید انبوه این تازه وارد ایران‌خودرو از بهمن‌ماه سال جاری آغاز خواهد شد، مشخص است که این محصول رسما به سبد تولیدات این گروه خودروسازی اضافه شده است.

    سایپا نیز همچون ایران‌خودرو تولید محصول جدید خود با نام شاهین را آغاز کرده که طبق آمار ارائه شده، ۴۵ دستگاه شاهین در سایپا به تولید رسیده است. باتوجه به حضور این خودرو در برنامه‌های پیش‌فروش سایپا، احتمالا به زودی شاهین روانه بازار خواهد شد.

    جزئیات فروش خودروسازان

    حال نگاهی به فروش سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان آذرماه سال جاری می‌اندازیم. همان طور که پیش‌تر عنوان شد فروش شرکت‌های خودروساز در بخش سواری در پایان آذرماه امسال در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته رشدی بیش از ۵۲ درصد داشته است. ایران خودرویی‌ها بیشترین سهم را در این زمینه داشته‌اند. آبی‌های جاده مخصوص تا پایان آذرماه ۹۹ توانسته‌اند ۲۷ هزار و ۸ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان از محل فروش محصولات خود درآمد کسب کنند. این میزان فروش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد بیش از ۸۷ درصدی حکایت دارد.بعد از ایران خودرو، خودروسازی سایپا قرار دارد. این خودروساز تا پایان آذر ماه امسال ۸هزار و ۴۲۵ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان از محل فروش محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود کسب درآمد کرده است.نارنجی‌های جاده مخصوص در پایان آذرماه سال گذشته ۹ هزار و ۷۳۷ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان نقدینگی به حسابشان واریز شده بود. مقایسه این دو رقم از افت بیش از ۱۳ درصدی در بخش فروش خودروسازی سایپا به لحاظ مبلغی حکایت دارد.    وضعیت فروش پارس خودرو نیز نشان می‌دهد این خودروساز توانسته رشد بیش از ۳۹۳ درصدی را در پایان پاییز ۹۹ در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته در کارنامه خود ثبت کند.پارس خودرویی‌ها در پایان آذرماه سال گذشته ۴۰۳ میلیارد و ۳۶۹ میلیون تومان فروش داشته‌اند اما در ۹ ماهی که از سال جاری می‌گذرد فروش خود را به هزار و ۹۹۲ میلیارد و ۶۷ میلیون تومان افزایش دادند.حال به بررسی جزئیات فروش هر یک از شرکت‌های خودروساز می‌پردازیم. در میان سبد محصولاتی ایران خودرو بیشترین سهم فروش متعلق به گروه پژو است. ایران خودرویی‌ها از محل فروش محصولات حاضر در این گروه توانسته‌اند ۱۸ هزار و ۶۵۰ میلیارد و ۶۷۹ میلیون تومان درآمد کسب کنند. بعد از گروه پژو، خانواده دنا توانسته بیشترین درآمد را برای ایران خودرو به ارمغان بیاورد.خانواده دنا با اعضایی مانند دنا معمولی، دنا پلاس و دنا پلاس توربو شارژ ۳ هزار و ۷۸۲ میلیارد و ۷۹۱ میلیون تومان درآمد نصیب این خودروساز کرده است. بعد از خانواده دنا، گروه سمند قرار دارد. آبی‌های جاده مخصوص از محل فروش محصولات حاضر در این گروه خودرویی ۳ هزار و ۱۷ میلیارد و ۴۶۴ میلیون تومان نقدینگی به حساب خود واریز کرده‌اند.

    با توجه به توقف تولید بخش زیادی از محصولات مونتاژی این خودروساز در سال جاری تنها تولید هایما و دانگ فنگ  به صورت کج دار و مریز ادامه داشته است. ایران خودرو از محل فروش هایما تا پایان آذرماه سال جاری ۵۲۱ میلیارد و ۴۵۵ میلیون تومان درآمد داشته است. تولید پژو ۲۰۰۸ نیز در همین بازه زمانی ۱۷ میلیارد و ۸۳ میلیون تومان درآمد برای ایران خودرو ایجاد کرده است. تارا نیز که عضو جدید خطوط تولید ایران خودرو است تاکنون ۳۳ دستگاه تولید شده اما هیچ کدام از آنها به فروش نرفته است.در میان محصولات حاضر در سبد محصولاتی سایپا خانواده تیبا  جایگاه اول را به خود اختصاص داده؛ به‌طوری‌که فروش اعضای این خانواده تا پایان آذرماه امسال مبلغ ۶ هزار و ۷۹۳ میلیارد و ۸۸۳ میلیون تومان  بوده است.این خودروساز در یک ماهه آذر امسال از محل فروش ۸۶ دستگاه آریو توانسته ۶ میلیارد و ۹۲۴ میلیون تومان درآمد کسب کند. پراید سواری نیز به رغم توقف تولید همچنان توسط این خودروساز فاکتور می‌شود. در یک ماهه آذر امسال ۲ هزار و ۵۲ دستگاه پراید سواری توسط سایپا فروخته شده است.فروش این تعداد پراید ۶۲ میلیارد و ۷۹۳ میلیون تومان درآمد برای نارنجی‌های جاده مخصوص ایجاد کرده است.

    در میان محصولات پارس خودرو نیز بیشترین سهم فروش به گروه Q۲۰۰ (خانواده کوییک R) اختصاص داشته است. پارس خودرویی‌ها از محل فروش اعضای این خانواده جدید که امسال به سبد محصولاتشان اضافه شده هزار و ۵۹۴ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان درآمد کسب کرده‌اند. این رقم نزدیک به ۸۰ درصد درآمد پارس خودرو تا پایان فصل پاییز در سال جاری را شامل می‌شود.