• ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • معاملات مسکن رونق ۷۲ درصدی را تجربه کرد

    معاملات مسکن رونق ۷۲ درصدی را تجربه کرد

    آخرین آمار منتشر شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک نشان می‌دهد که در ۱۷ روز ابتدایی ماه جاری تعداد معاملات نسبت به روز‌های مشابه آبان ۷۲ درصد رشد داشته است. البته آذر سال گذشته هم بازار مسکن رشد را تجربه کرده اما در بلندمدت دوام نیاورده است. اما برخی کارشناسان رونق امسال را بسیار متفاوت با پارسال می‌بینند و معتقدند رونق کنونی تا سه سال آینده تغییری در قیمت مسکن به وجود نمی‌آورد.

    در پایتخت تعداد معاملات در همین مدت ۱۷ روزه، سه برابر شده و بالغ بر ۵۵۰۸ معامله ملک به ثبت رسیده است. این روند از ابتدای پاییز آغاز شده و پس از افزایش ۱۹ و ۲۹ درصدی معاملات در مهر و آبان، اکنون در آذر ماه به اوج خود رسیده است. این رونق نه تنها باعث بالارفتن قیمت‌ها نشده، بلکه کاهش بهای قطعی مسکن را به دنبال داشته است. چنان که از کاهش ۷ درصدی میانگین قیمت‌ها در تهران و افت ۱۰ تا ۴۰ درصدی آن در سایر استان‌ها می‌توان به عنوان اصلی‌ترین عامل بازگشت خریداران به بازار یاد کرد.

    رشد حدود ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن طی دو سال گذشته باعث شده افرادی که واقعا قصد فروش ملک خود را دارند چاره‌ای جز کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود نداشته باشند. از سوی دیگر با رسیدن خانه به سقف قیمتی خود دلالان هم دیگر امیدی به افزایش قیمت ندارند و عرضه مسکن را افزایش داده‌اند.

    این در حالی است که انتظار می‌رود دولت با برنامه‌ریزی جامع برای افزایش تولید و عرضه مسکن شکل واقعی‌تری به این رونق ببخشد. حتی اگر خوش‌بینی کارشناسان و مسئولان را مبنا قرار دهیم و فرض بگیریم که تا سه سال آینده قیمت مسکن دچار نوسان نمی‌شود، باز هم باید پذیرفت که سنگینی کفه تقاضا بر عرضه، ظرفیت افزایش قیمت را در بازار مسکن نگه می‌دارد و قطعا بروز هر اتفاق غیر منتظره‌ای در حوزه سیاست و اقتصاد موج جدیدی از افزایش قیمت را در بازار به وجود می آورد.

    در نتیجه برای رونق مستمر مسکن تنها می‌توان یک نسخه شفابخش تجویز کرد که آن هم تولید است.