• ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • بانک مرکزی ، وعده کاهش نرخ ارز و خرید واکسن کرونا

    بانک مرکزی ، وعده کاهش نرخ ارز و خرید واکسن کرونا

    عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، درپاسخ به  پرسش منتقدان که می‌گویند بانک مرکزی با آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده در خارج از کشور، از طریق ارزپاشی، نرخ ارز را با اهداف سیاسی پایین خواهد آورد، خاطرنشان کرد : بانک مرکزی یک نهاد سیاسی نیست و افزایش ارزش پول ملی خواسته مردم و دستور شخص رهبری است؛ برای افزایش ارزش پول ملی، نرخ ارز باید کاهش پیدا کند.

    دکتر همتی یادآور شد : نرخ فعلی ارز، نرخ واقعی آن نیست و ما نرخ تسعیر ارز بانک ها را نیز ۱۵۹۰۰ تومان برای پایان سال ۹۹ در نظر گرفتیم، بانک مرکزی به ارزپاشی اعتقادی ندارد، اما روند بازار نزولی است و نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند.

    رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد : روند مداخله در بازار طی سال های گذشته تغییر کرده و مداخله، در بازار متشکل ارزی و توسط خود صادرکنندگان و بدون دخالت بانک مرکزی انجام می‌شود. همانطور که امروز بانک مرکزی حتی یک دلار هم ارز در بازار عرضه نکرده، اما ارزهای عرضه شده در بازار متشکل متقاضی نداشته که نشان می دهد دلار پتانسیل پایین رفتن تا زیر ۲۰هزار تومان را هم دارد.

    همتی درباره آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در برخی کشورها، گفت: خبرها مثبت و فرآیند کار نسبت به گذشته پیشرفت داشته است، اما زمانی که اطاعات دقیق تر شد، وضعیت را اعلام خواهیم کرد.همتی با بیان اینکه بانک مرکزی مشکلی در تامین ارز واکسن کرونا ندارد، تصریح کرد: به دستور رئیس جمهوری تامین و تهیه واکسن جزو اولویت‌های کاری قرار گرفته است. ما نیز اعلام کردیم که در حال حاضر تا یک میلیارد دلار برای واکسن در نظر گرفته‌ایم و اقداماتی در دستور کار داریم که براین اساس ۹میلیون دوز طی یک ماه آینده به کشور ارسال خواهد شد؛ خرداد ماه نیز بخش دوم واکسن از سبد کوواکس وارد می‌شود که به طور کلی هزینه خرید آن ۱۷۸میلیون دلار بود و بخش اول پرداخت ده و بخش دوم نیز مانده است. همچنین خریدهایی از روسیه داشتیم که بخشی از ارز مورد نیاز را حواله کردیم و بخش دیگری نیز به زودی حواله خواهد شد.

    رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه شرایط ارزی کشور بهتر شده و بهتر هم خواهد شد، گفت: درباره تامین ارز و بازار ارز مطمئن باشید سیاسی برخورد نکرده و نخواهم کرد و در راستای منافع اقتصادی مردم عمل خواهم کرد. همتی با بیان اینکه ۴۰۰ هزار واحد امسال از بانک‌ها وام گرفته اند و فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: سود مرکب از نظر بانک مرکزی منتفی است و مهلت داده ایم تا شهریور ماه کسانی که سود مرکب برایشان حساب شده است، اعتراض کنند و آن را پس بگیرند.

    عبدالناصر همتی درپاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید طبق تبصره ۱۸قانون بودجه ۱۴۰۰مکلف شدید، نظام بانکی ۳۶۰هزارمیلیارد تومان معادل ۲۰ درصد تسهیلات برای ساخت مسکن هزینه کند و یکسری تکالیف از جمله سهمیه هر بانک و دستورالعمل آن هم مشخص شده، چه کاری برای آن انجام داده اید؟ گفت: انجام آن را ابلاغ کردیم، البته بانک‌ها به لحاظ تامین منابع مشکل دارند.  ۳۶۰ هزار میلیارد، ۳۰هزار میلیارد تومان در ماه می‌شود و هنوز ۵ دقیقه از زمانی که درباره قرض الحسنه صحبت شد و ۱۰ دقیقه از وقتی که درباره واحدهایی که باید داده شود، بحث شد، نگذشته است. تمام این موارد وجود دارد و تنهاموضوع اشاره شده فوق نیست، اما به بانک‌ها گفته شد که باید تاش کنند تا قانون به اجرا درآید.

    همتی درباره قانون جدید چک افزود: قانون جدید چک پیشرفت خوبی دارد و بانک‌ها به تدریج از نظر اپلیکیشن‌ها و دیگر موارد در حال
    تجهیزهستند، یک روش هم دنبال می‌کنیم که ازطریق ATM هم بتوانند این کار را انجام دهند که کار سختی است و یک یا دو ماه به طول می‌انجامد که با راه اندازی آن امکان چک کردن در ATM هم وجود خواهد داشت.

    هم اکنون در بخش اقتصاد کلان بخوانید :

    زنگ خطر تورم ماهانه برای اقتصاد