• ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نوسان گیران بازار ارز در تلاش برای افزایش قیمت دلار

    نوسان گیران بازار ارز در تلاش برای افزایش قیمت دلار

    قیمت دلار در اولین روز هفته رو به افزایش گذاشت و به بالای سطح ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. اما بر خلاف انتظار نوسان گیران از سطح ۱۲ هزار تومان رد نشد و سرانجام در ساعت ۴ بعد از ظهر قیمت دلار روی ۱۱ هزار و ۹۷۰ تومان قرار گرفت. این قیمت نسبت به آخرین روز کاری هفته ی گذشته رشد ۴۵ تومانی داشت. با افزایش قیمت دلار،  قیمت سکه نیز به ۴ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان رسید که نسبت به روز پنجشنبه ۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

    در پنجشنبه ی هفته ی گذشته قیمت دلار نتوانست از ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان پایین تر برود . همین امر موجب شد برخی معامله گران این قیمت را بعنوان کف قیمتی جدید در نظر بگیرند و با آغاز هفته ی جدید خرید دلار را بالا ببرند. تجمع دلالان در حوالی مرکز تجارت جهانی و افزایش حجم معاملات نیز گواه این موضوع هستند.

    قیمت دلار علی رغم روند صعودی خود، برای سومین روز متوالی در کانال ۱۱ هزار تومانی باقی ماند؛ این در حالی است که اگر  اطمینانی پیرامون نقطه کف شکل می‌گرفت، طبیعی بود که دیروز مرز ۱۲ هزار تومانی شکسته شود.

    تقاضاهای ارزی بی پاسخ و بازار دلار

    طبق گفته ی برخی از فعالان بازار ارز، معامله گران در صدد هستند تا قیمت دلار را به آرامی افزایش دهند تا ماندگاری آن بیشتر شود. در یکی از روز های هفته ی قبل شاخص ارزی ۳۷۰ تومان افزایش داشت و دلار تا بالای محدوده ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومانی جهش داشت. پس از خلأ اطلاع رسانی ایجاد شده بر اثر قطعی اینترنت، نوسان گیران در یک مقطع کوتاه موفق شدند قیمت را تا ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان نیز بالا ببرند.

    با این حال در آغاز این هفته و با وصل شدن اینترنت انتظار می رود شرایط بازار ارز به حالت عادی خود باز گردد. منظور از شرایط عادی برای بازار ارز روند کاهشی یا افزایشی نیست بلکه منظور آن است که اطلاع رسانی قیمت ها به روند طبیعی خود باز گردد و معاملات حواله ای صرافی ها نیز دوباره برقرار شود.

    عده ای از فعالان بازار ارز انتظار دارند که با وصل شدن اینترنت، حجم تقاضایی که در هفته ی قبل بی پاسخ مانده است، یکباره وارد بازار شده و قیمت را تحت تأثیر قرار دهد. البته مسـﺋولان اعلام کرده اند که ذخایر بانک مرکزی برای پاسخگویی به نیاز مردم کافی است. معاون اول رﺋیس جمهور نیز تأکید کرد بانک مرکزی در بهترین شرایط خود در زمینه ذخایر ارزی و اسکناسی کشور قرار دارد و سامانه نیما می‌تواند به تقاضاها پاسخ بدهد.