• ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رمز دوم پویا (یکبار مصرف) و جزئیات مربوط به اجرای آن

    رمز دوم پویا (یکبار مصرف) و جزئیات مربوط به اجرای آن

    رمز دوم پویا پس از انتشار آمار مربوط به فیشینگ مطرح شد. بسیاری از افراد در هفته های اخیر اعلام می کردند که بدون اطلاع و اراده فرد صاحب حساب، مبالغی به حساب آن ها واریز و برداشت می شود. گزارش های منتشر شده در این باره، در هفته‌های اخیر تشدید شد به گونه‌ای که طبق آمارها روزانه حدود ۸۰۰ فیشینگ در کشور صورت می گیرد که از این میزان حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ مورد از آن مربوط به استان تهران می‌باشد.

    طبق بررسی های صورت گرفته سارقان اینترنتی با ایجاد یک درگاه جعلی، اطلاعات مهم مربوط به حساب افراد مانند شماره حساب بانکی، رمز دوم و CVV2 را دریافت کرده و پس از دریافت این اطلاعات وارد حساب افراد می شدند و تراکنش های دلخواه خود را انجام می‌دهند. همچنین با افزایش تعداد انتقال حساب ها امکان ردیابی را کاهش می‌دهند.

    رمز پویا

    با تشدید گرفتن این موضوع و در راستای مبارزه با فیشینگ، ایده استفاده از رمز پویا مطرح شد. در این طرح، به جای رمزهای ثابت و ایستا از رمز های پویا استفاده می‌شود که طول عمر آن ها تنها ۶۰ ثانیه می‌باشد و پس از گذشت این مدت زمان منقضی خواهد شد. در این حالت سارقان حتی با در دست داشتن سایر اطلاعات حساب بانکی امکان دسترسی به حساب بانکی کاربران را نخواهند داشت.

    امروزه رمز دوم پویا در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد با این تفاوت که در برخی از کشورها این طرح روی CVV2  صورت گرفته است. در ایران نیز طبق تصمیمات بانک مرکزی این طرح روی رمز دوم کارت ها اجرا شده است.

    البته طرح رمز دوم پویا فعلا برای کارت‌های برداشت و اعتباری انجام می‌شود و سایر کارت‌ها از جمله بن‌کارت و کارت‌های هدیه به روال سابق خود ادامه خواهند داد.

    زمان اجرای طرح رمز دوم پویا

    طبق گزارش‌های منتشر شده استفاده از رمز دوم پویا برای تمام تراکنش‌های بانکی نظیر کارت به کارت، خرید و پرداخت‌های اینترنتی و تمام مواردی که از رمز دوم استفاده می‌شود، از ابتدای دی ماه سال جاری اجباری می‌شود. بنابراین رمزهای دوم ایستا تنها تا شب یلدا اعتبار دارند.

    البته همه بانک‌ها ملزم هستند تا زمستان شرایط را برای بهره‌گیری از رمز پویا مهیا کنند و همچنین کاربران باید از طریق شعب  خودپردازها یا اینترنت بانک‌ها برای تأیید شماره همراه خود اقدام کنند. بانک مرکزی آخرین فرصت برای اجرای اجباری طرح رمز دوم یک‌بار مصرف را از ابتدای دی‌ماه اعلام کرده، اما هرکدام از بانک‌ها که این طرح را به‌صورت اجباری زودتر از قبل اجرا کنند، بانک مرکزی با آنها مخالفت نخواهد کرد. در همین راستا برخی از بانک‌ها پیش از موعد اعلام شده، اجرای اجباری این طرح را اعلام کرده‌ و با اطلاع‌رسانی پیامکی از مشتریان خود خواسته‌اند که برای فعال‌سازی رمز دوم پویا اقدام کنند.

    بنابراین از ابتدای دی ماه امسال، هر تراکنش اینترنتی که پیش از آن با رمز ایستا صورت می گرفت تنها با استفاده از رمز های پویا میسر خواهد شد.

    حقوقی یا حقیقی

    در حال حاضر امکان دریافت رمز دوم پویا صرفا برای افراد حقیقی است اما قرار است این امکان برای افراد حقوقی نیز فراهم شود تا آن ها نیز بتوانند در تراکنش های بانکی از رمز دوم پویا استفاده کنند.