• ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بازار امروز (۵ آذر۹۸) طلا و ارز

    بازار امروز (۵ آذر۹۸) طلا و ارز

    امروز سه‌شنبه ۵ آذر‌ماه ۱۳۹۸ حرکت صعودی نرخ‌ها در بازار طلا و ارز پایتخت متوقف و وارد سیر نزولی شد. دلار که آذرماه را با سه افزایش پیاپی آغاز کرده بود، در روز پنجم این ماه آرام تر شد. روز سه شنبه، شاخص ارزی شروع افزایشی ملایمی داشت؛ ولی خیلی زود مشخص شد که روند بازار با روزهای پیشین متفاوت است.

    تحلیل معامله‌گران

    این اولین افت دلار در سومین ماه پاییز بود و موجب شد که کمی انتظارات و جو افزایشی حاکم بر بازار تعدیل شود. در این مسیر افزایشی ها به این نتیجه رسیده اند تا زمانی که مرز مقاومتی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی شکسته نشود، باید در خرید ارز احتیاط کنند.

    گروه دیگری نیز از افزایشی ها عنوان می کنند، جنس صعود اخیر دلار با گذشته تفاوت دارد؛ از نظر این گروه بازار با اصلاح های متوالی مسیر افزایشی را به آرامی طی خواهد کرد. این در حالی است که کاهشی های بازار اعتقاد دارند، حتی اگر افزایش قیمتی رخ دهد، به صورت موقت خواهد بود و روند بازار در سه ماه انتهایی سال بار دیگر بیشتر به کام فروشندگان خواهد بود. از نظر این دسته، بازار ممکن است تحت تاثیر تقاضاهای سنتی آذرماه کمی رشد کند، ولی با توجه به ضعف کلی تقاضا در زمستان سمت و سوی آن تغییر خواهد کرد.

    اولین کاهش دلار در آذرماه چگونه رقم خورد؟

    براساس صحبت های رییس کل بانک مرکزی می توان نتیجه گرفت که افزایش روزهای قبل دلار طبیعی نبوده است و از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی شده است. در نتیجه این گزاره، طبیعی بود که قیمت دلار مسیر افزایشی را ادامه ندهد و جاده کاهشی را برای حرکت خود انتخاب کند.

    رییس کل در بخش دیگری از پیام خود عنوان کرده است، بانک مرکزی با حضور پرقدرت در بازار حواله ای ارز، عدم تعادل های مقطعی را مرتفع و تعادل مبتنی بر متغیرهای واقعی را همانند بازار اسکناس به بازار حواله بر می گرداند.

    افزایش عرضه ارز

    در واقع اگر صادرکنندگان وظیفه عرضه ارز را به دوش نمی گیرند، خود بانک مرکزی به واسطه اهمیتی که بازار ارز برای او دارد، ممکن است با قدرت بیشتری در سمت عرضه معاملات قرار گرفته باشد و از این طریق راه افزایشی دلار را کج و کاهشی کرده باشد. در واقع پیام بازارساز به معامله گران آن است که اجازه نخواهد داد قیمت دچار شوک های افزایشی شود و هر زمان بازار از تعادل خارج شود، خود به صورت فعالتر وارد بازار خواهد شد. همتی در بخشی دیگر از پیام خود می گوید: بارها تأکید کرده ام که بانک مرکزی به تدوام ثبات نسبی بازار ارز اهمیت ویژه ای قائل است.

    ورود مؤثر بازارساز

    یکی از تاکتیک های جالبی که دیروز بازارساز ارزی برای مدیریت نوسان و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد مورد استفاده قرار داد، بالا بردن قیمت دلار بر تابلوی صرافی های بانکی بود. حدود ساعت ۳ بعدازظهر دیروز ارزش دلار بر تابلوی صرافی ملی ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان درج شده بود که افزایشی ۲۰۰ تومانی را نسبت به قیمت این صرافی در روز دوشنبه نشان می داد. به گفته فعالان، این سیاست جسورانه یکی از عواملی بود که در کاهشی قیمت بازار آزاد نقش داشت، چرا که موجب می شد تقاضای کاذب از بازار آزاد خارج شود و هم زمان نشان می داد از چنان اعتماد به نفسی برخوردار است که خود از بالا بردن قیمت در هراس نیست. جالب آن بود که واکنش معامله گران بازار آزاد به افزایش یکباره ۲۰۰ تومانی قیمت دلار صرافی ملی، قرار گرفتن در موقعیت فروش بود. جالب آن بود که در ساعات انتهایی روز حتی قیمت دلار در بازار آزاد به زیر قیمت صرافی های دولتی رفته بود.