• ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • صادرات بنزین به شرط تثبیت روند کاهشی مصرف

    صادرات بنزین به شرط تثبیت روند کاهشی مصرف

    تجربه‌ی سال‌های گذشته نشان داده است که با هربار افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی، مصرف تنها طی یک دوره‌ی کوتاه(سه ماهه) کاهش یافته است و با تثبیت قیمت‌ها و توسعه‌ی نامتوازن، مصرف بنزین به روال سابق آن بازگشته است. طبق آمار اعلامی از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، میانگین مصرف بنزین در روزهای بعد از افزایش قیمت به ۷۹ میلیون لیتر در روز رسیده است که در صورت عدم تکرار تجربه های گذشته و تثبیت روند کاهش مصرف آن، این کاهش مصرف می‌تواند به صادرات ختم شود.

    به گفته‌ی یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس و طبق آخرین آمار اعلامی از طرف مسئولین، آمار مصرف بنزین در روز‌های قبل از افزایش قیمت در محدوده ی ۹۵ میلیون لیتر بود؛ در حالی که بعد از اعمال سیاست افزایش قیمت، میانگین میزان مصرف آن به ۷۹ میلیون لیتر در روز رسیده است.

    اسدالله قره‌خانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که در حال حاضر میانگین ظرفیت تولید بنزین در کشور روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر می‌باشد و میتوان امیدوار بود که با کاهش مصرف این سوخت، حدود ۲۰ الی ۲۵ میلیون لیتر از این سوخت برای صادرات باقی بماند. قره‌خانی در ادامه تأکید کرد که این موضوع زمانی محقق خواهد شد که شاهد ثبات در رویه‌ی کاهش مصرف بنزین باشیم. نه اینکه با گذشت دو یا سه ماه از افزایش قیمت بنزین و کاهش مصرف آن، شاهد بازگشت افسارگسیختگی در مصرف سوخت باشیم.

    جزئیات صادرات بنزین

    اسدالله قره‌‌خانی همچنین اعلام کرد که بخشی از صادرات این فرآورده از طریق بورس انرژی بوده و بخش دیگری از صادرات توسط شرکت ملی پخش انجام می گیرد .

    طبق آمار‌ها، از مردادماه سال جاری تا کنون بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بنزین در بورس انرژی عرضه شده که از این مقدار تنها ۴۵۶ هزار تن از آن فروش رفته است. هر لیتر بنزین بطور میانگین به قیمت ۴۰ سنت به فروش رسیده است که نشان دهنده‌ی تخفیف ۲۰ درصدی به خریداران در بورس انرژی نسبت به قیمت فوب است.

    این عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره افزود: قطعا زمانی که خریداران در شرایط تحریمی حاضر به انجام معامله در بورس انرژی می‌شوند، خواهان تخفیف نیز هستند اما باید توجه شود که تخفیفات آنقدر نباشد که توجیه اقتصادی صادرات بنزین از طریق بورس انرژی زیر سوال برود.