• ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • نقش سازمان امور مالیاتی در حذف یارانه دهک‌های درآمدی بالا

    نقش سازمان امور مالیاتی در حذف یارانه دهک‌های درآمدی بالا

    ایرج ندیمی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگویی با بیان این که تجربه نشان داده که شیوه و برنامه پرداخت یارانه‌ها تا امروز مشکلی را حل نکرده است، اظهار کرد: «اگر بپذیریم شیوه فعلی پرداخت یارانه مشکلی را حل نکرده، در گام بعدی باید برای مردم هزینه‌های اداره کشور را تعریف کنیم. این تعریف منجر به آن می‌شود که در نهایت، افراد کالایی را که واقعا مورد نیازشان است، خریداری کنند.»

    وی افزود: «دومین مرحله مهمی که در هدفمندی یارانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، کنترل بازار است. مکانیزه شدن کنترل بازار منجر به مدیریت مناسب و هوشمندانه مسیر مالیاتی کشور نیز می‌شود.» ندیمی با اشاره به گروه‌هایی که نیازمند توجه حداکثری هستند، گفت: «برخی گروه ها از جمله افرادی که شغل و درآمد کافی ندارند باید بیش از دیگر گروه های اجتماعی تحت پوشش یارانه ها قرار گیرند. اگر به این اقشار در روند پرداخت یارانه ها توجه جدی شود، در نهایت هزینه‌های بعدی مدیریت می شوند.»

    افزایش قیمت بنزین

    این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت حامل‌های انرژی مثل بنزین، گفت: «اگر بناست که مابه‌التفاوت اصلاح قیمت بنزین صرف کمک‌های معیشتی شود، باید به گونه‌ای مدیریت شود که در نهایت با تورم چند برابری مواجه نشویم. شیوه پرداخت یارانه حامل‌های انرژی و میزان استفاده نیازمندان از این یارانه باید در چارچوب مدیریتی مورد توجه قرار گیرد.»

    دریافت مالیات و تغییر محدوده یارانه

    ندیمی همچنین با تاکید بر نقش سازمان مالیاتی کشور در کمک به حذف دهک‌های بالای درآمدی گفت: «اگر این سازمان ها وظیفه خود را به درستی انجام دهند، در نتیجه درآمدها زیر ذره بین خواهد بود و افراد غنی و نیازمند مشخص می‌شوند.»
    وی افزود: «چنین شیوه ای در نهایت منجر می شود که خدمات حمایتی مناسبی به افراد نیازمند ارائه شود. از همین رو قانون جامع دریافت مالیاتی باید راه‌های فرار از خوداظهاری مالیاتی را مسدود کرده و انتظار می‌رود این شیوه، زمینه شفاف سازی مالی را در کشور به خوبی فراهم کند.»