• ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • لایحه بودجه سال آینده و جزئیات منتشر شده پیرامون آن

    لایحه بودجه سال آینده و جزئیات منتشر شده پیرامون آن

    رئیس جمهور فردا، ۱۷ آذر، لایحه بودجه ۴۸۴ هزار میلیارد تومانی را با ۱۹ جلد پیوست به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کند.

    بر اساس سیاست‌های دولت، مصارف بودجه در ۲بخش تهیه شده‌است.همچنین ۴۷هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت درآمد کسب خواهد شد. در هزینه‌های جاری برای جبران قدرت خرید مردم، حقوق‌ها ۱۵درصد افزایش یافته‌است. همچنین ۶هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده‌است. ۲هزار میلیارد تومان برای طرح رتبه‌بندی کردن فرهنگیان پیش‌بینی شده‌است. همانند روال سابق ۳۱هزار تومان یارانه حمایت معیشتی پرداخت خواهد‌شد.

    براساس پیشنهاد دولت در تبصره‌های بودجه ۹۹، قیمت هیچکدام از حامل‌های انرژی در سال آینده تغییر نمی‌کند. قیمت بنزین در حال حاضر سهمیه‌بندی شده و بنزین آزاد با نرخ ۳۰۰۰ تومان به ‌فروش می‌رسد. همپنین قیمت گازوئیل نیز تا به امروز تغییری نکرده و طبق پیشنهاد دولت قیمت آب، برق و گاز نیز تغییری نخواهد‌کرد.

    پیش از این، بودجه عمرانی سال بعد ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود اما انتشار جزئیات جدید از لایحه‌ بودجه نشان می‌دهد که این مبلغ به ۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته‌است.

    با این حال برخی ابهامات در مورد بودجه۹۹ وجود دارد که انتظار می‌رود با گذشت زمان از میزان آن کاسته شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش از این اعلام کرده بود که براساس بودجه دولت کلیه درآمدهای حاصل از نفت به بودجه عمرانی و اشتغال‌زایی تخصیص خواهد‌یافت. در حالی که پس از آن نوبخت تأکید کرد که لایحه بودجه ۹۹ با کمترین وابستگی به نفت تهیه و تنظیم شده‌است.

    دولت موظف است تا ۱۵ آذر هر سال لایحه بودجه را برای مجلس ارسال نماید. باتوجه به اینکه ۱۵ آذر ۹۸ روز تعطیل جمعه بود و روز شنبه نیز مجلس تعطیل بود لذا دولت امسال لایحه را فردا ۱۷ آذر ۱۳۹۸ برای مجلس ارسال خواهد کرد