• ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بودجه ۹۹: اموال مازاد و انتشار اوراق جایگزین درآمد‌های نفتی

    بودجه ۹۹: اموال مازاد و انتشار اوراق جایگزین درآمد‌های نفتی

    بودجه ۹۹ کل کشور از نظر منابع ۱۹ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۳۷۰ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال (۱۹.۸۸۷.۳۷۰.۹۱۰.۰۰۰.۰۰۰) و مصارف بودجه نیز معادل همین رقم تعیین شده‌است.

    در بودجه سال ۹۸ درآمد حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی، ۴۳.۵ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که در لایحه بودجه سال آینده، ۸۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده‌است که نشان‌دهنده افزایش ۱۰۰ درصدی در لایحه بودجه۹۹ است.

    بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹، پیش‌بینی می‌شود دولت از محل صادرات فرآورده‌های نفتی پس از کسر ما‌به‌التفاوت خوراک تحویلی و فرآورده‌های نفتی دریافتی از پالایشگاه‌ها، ۸۸.۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که بعنوان منابع پرداخت یارانه در نظر گرفته خواهد‌شد.

    دریافتی دولت از فروش داخلی فراورده‌های نفتی برای تأمین منابع هدفمندی یارانه‌ها، ۷۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده‌است.

    بررسی لایحه بودجه نشان می‌دهد هرچند درآمد نفت در بودجه دولت تقریبا یک‌سوم شده، درآمد لحاظ شده از محل فروش اموال منقول و… تقریبا ۱۰ برابر شده‌است که یکی از موارد قابل توجه در بودجه سال آینده می‌باشد.

    در بودجه عمومی و در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای عدد قابل توجهی برای واگذاری دارایی‌های منقول و غیرمنقول دولت مشاهده می‌شود. این عدد در قانون بودجه ۹۸ حدود ۴۴۵۰ میلیارد تومان بوده‌ و در لایحه بودجه ۹۹ به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. جهش عجیب این بخش حاکی از توجه ‌ویژه دولت به واگذاری اموال مازاد و احتمالا از طریق بورس می‌باشد.

    اموال مازاد جایگزین درآمدهای نفتی

    حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران،در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: «روحانی با اشاره به نکاتی که در بودجه سال ۹۹ حائز اهمیت است،اظهار داشت: مسأله اول اینکه در سال آینده هم مثل سال جاری بودجه ما، بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است. این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که علی رغم تحریم، کشور را مخصوصاً از لحاظ نفت اداره خواهیم کرد.»

    رییس جمهور با بیان اینکه تقریباً بودجه سال ۹۹ با شرایطی که پیش‌بینی شده،خیلی به نفت اتکا ندارد، گفت: «در جدول‌های بودجه خواهید دید، درآمدی که برای نفت خام و گاز در نظر گرفته شده با مقداری که در بودجه عمرانی پیش‌بینی کردیم، اگر همه پیش‌بینی‌ها حاصل شود، تقریباً نزدیک هم است و اگر آن پیش‌بینی‌ها حاصل نشود، بودجه عمرانی جلوتر است.»